• Anonym (Ovan resenär)

Räknas sylt som vätska?

Kan jag packa lingonsylt som handbagage på flyget? Den är ju inte rinnande, men har högt vätskeinnehåll. Jag kommer inte ha nåt incheckat bagage.

• Svar på tråden Räknas sylt som vätska?
  • Anonym (Tror inte det)

Tror inte det. Jag fick inte ha kaviar.

• Anonym (Killgissar)

Tror inte du får ha sylt även om det bara är trögflytande.

• Anonym (Hallon)

Jordgubbsaft dricker man
    Jordgubbsylt äter man

• Anonym (Tror inte det)
    Anonym (Hallon) skrev 2024-05-24 17:19:08 följande:

Jordgubbsaft dricker man
    Jordgubbsylt äter man

Nu är jag reglerna kopplade till mängden vätska. Inte om man dricker eller äter det.
  • Mentat

Ytterst troligt att den inte accepteras! Jag fick en burk Marmite konfiskerad en gång och den är mycket, mycket mer trögflytande än sylt. 
    Skippa sylten!

• Anonym (Ovan resenär)

Jag är själv tveksam till att det skulle funka, men nästan villig att köpa en "plastkorv" lingonsylt och riskera att slänga den. Alternativt packa om i miniburkar som läggs i plastpåse

• FuckGoggleAskMe
    Lynx123 skrev 2024-05-24 20:19:17 följande:

Man får ta med vätska nu.

Snart skippar de begränsningen till 100ml men det är olika på olika flygplatser
  • Lynx123

Från Arlanda får man i alla fall ha med sig vätska nu - de har slopat regeln.

• Anonym (ja)
    Anonym (Ovan resenär) skrev 2024-05-24 17:12:04 följande:
    Räknas sylt som vätska?

Kan jag packa lingonsylt som handbagage på flyget? Den är ju inte rinnande, men har högt vätskeinnehåll. Jag kommer inte ha nåt incheckat bagage.

ja, räknas som vätska.
  • Cereal Killer

En vätska är något som fyller ut och tar formen av sin behållare. Så ja, sylt är vätska. Katter också, vilket visades i denna prisbelönta studie:

https://www.drgoulu.com/wp-content/uploads/2017/09/Rheology-of-cats.pdf

Och som någon ovan nämnde så är vätskereglerna slopade på Arlanda, men det gäller endast i den nya kontrollen i terminal 5, så dubbelkolla innan avresa att planet går därifrån och att det inte skett några ändringar.

• FuckGoggleAskMe
    Cereal Killer skrev 2024-05-25 09:44:29 följande:

En vätska är något som fyller ut och tar formen av sin behållare. Så ja, sylt är vätska. Katter också, vilket visades i denna prisbelönta studie:

https://www.drgoulu.com/wp-content/uploads/2017/09/Rheology-of-cats.pdf

Och som någon ovan nämnde så är vätskereglerna slopade på Arlanda, men det gäller endast i den nya kontrollen i terminal 5, så dubbelkolla innan avresa att planet går därifrån och att det inte skett några ändringar.

På Arlanda har vi en ny säkerhetskontroll i Terminal 5 vars moderna teknik möjliggör att ta med mer vätska, men i alla våra andra kontroller gäller fortsatt Transportstyrelsens rekommendation. Vi är fortfarande i en intrimningsperiod i den nya kontrollen och om behov uppstår kommer vi öppna de tidigare kontrollerna i Terminal 5. Detta gör att vi rekommenderar våra resenärer att packa som tidigare för att inte behöva hälla ut vätska om man hänvisas till en annan kontroll än den nya. När nya kontrollen har varit i drift längre kommer vi se över våra rekommendationer om vätska.

Från Arlandas sidor. Tydligen inte helt fungerande än. 
Svar på tråden Räknas sylt som vätska?