Äldsta mamman du vet?
Lite nyfiken här då jag själv fick sista barnet vid 40.
Vad är den äldsta mamman i din bekantskapskrets?
Lite nyfiken här då jag själv fick sista barnet vid 40.
Vad är den äldsta mamman i din bekantskapskrets?
Vet en som var 52
Vet en som var 52
En vän till familjen var 48 och blev gravid på naturlig väg. Hon var övertygad om att det var klimakteriet men nä det var en bebis som föddes 4 mån senare...
En vän till familjen var 48 och blev gravid på naturlig väg. Hon var övertygad om att det var klimakteriet men nä det var en bebis som föddes 4 mån senare...
Den äldsta jag känner närmare, var 40 som du, med den skillnaden att det var hennes första (och enda) barn. Hon och hennes man träffades i 35-årsåldern, fick försöka några år, med några tidiga missfall, innan det tog sig.
En fd kollega var 43 när hon fick en sladdis med sin nya man, hade redan två tonårsbarn från ett tidigare förhållande.
Men den allra äldsta, som jag dock inte känner personligen, var 49 år. Det var en kompis mamma. Hon hade redan fyra barn, de äldsta var vuxna. Som någon ovan, trodde hon att hon var i klimakteriet. I stället föddes ett femte barn när hon var 49 och hennes man 52. Samma pappa till alla barnen.
En kollega
Min mamma. Hon var 49 när jag föddes och fyllde 50 2 månader senare. Jag var första och enda barnet för både mamma och pappa, som var 47. Jag kom till spontant.
Min kollega var 46 och blev gravid på naturlig väg - en total överraskning.
Annars går det ju med äggdonation att få barn i betydligt högre åldrar.
53 år, barnet kom till på naturlig väg. Dottern är idag en frisk 35-årig tvåbarnsmamma.
Systern var 44 när hon fick sitt sista. På naturlig väg och barnet är fullt friskt och har inga avvikelser om detta nu är viktigt att veta.
Som jag själv vet, 47. Och det var ett tag sen så det var rätt ovanligt då. Jag var själv hälften så gammal och det här var en kollega som försökt bli mamma i många år och sen hade "lagt ner" det projektet. Men så kom ett litet barn där ändå.
Själv var jag 37 när yngsta kom, idag är jag 44.
Och när jag tänker på att om jag skulle varit som hon, så skulle mitt yngsta barn inte ens varit fött än - då får jag svindel för det känns totalt uteslutet. Men så kan det gå.
Tack för alla svar! Vad spännande att höra. Känner mig mindre udda som 41-åring och en 1-åring då!
Tack för alla svar! Vad spännande att höra. Känner mig mindre udda som 41-åring och en 1-åring då!
Min mamma är 102. Hon är den äldsta mamma jag känner till.
Min mamma är 102. Hon är den äldsta mamma jag känner till.
Jag själv. Jag fick mina vid 37, 39, 41 och 46 års ålder. Helt naturligt allihop.