• Anonym (Sommar)

Ekonomi under sommaren

Jag försöker söka sommarjobb.
    Har inte jobbat mycket tidigare, så jag har ingen uppfattning om hur mycket pengar man brukar få in på en deltidstjänst.

Min fråga är, ungefär (jag vet att det skiljer sig mellan olika företag, självklart), hur mycket får man in på en deltidstjänst i butik under sommaren? Är det tillräckligt för att överleva? (alltså ca. 10 000), eller måste jag försöka hitta ett heltidsjobb?

• Svar på tråden Ekonomi under sommaren
  • Anonym (C)
    Anonym (Sommar) skrev 2024-05-23 14:18:15 följande:
    Ekonomi under sommaren

Jag försöker söka sommarjobb.
    Har inte jobbat mycket tidigare, så jag har ingen uppfattning om hur mycket pengar man brukar få in på en deltidstjänst.

Min fråga är, ungefär (jag vet att det skiljer sig mellan olika företag, självklart), hur mycket får man in på en deltidstjänst i butik under sommaren? Är det tillräckligt för att överleva? (alltså ca. 10 000), eller måste jag försöka hitta ett heltidsjobb?

Du lär behöva jobba drygt 50% för att få ut 10 000 kr/mån netto.
  • Anonym (Mini)

Omöjligt att svara på om man inte vet vad heltidslönen ligger på, om det är ob och vad ob ligger på, och vad du har för utgifter.

• Anonym (Mini)
    Anonym (C) skrev 2024-05-23 14:23:17 följande:
    Du lär behöva jobba drygt 50% för att få ut 10 000 kr/mån netto.
    När jag jobbade extra fick jag ut ca 1000 kr per arbetad dag. Då hade jag lin grundlön, ob och semesterersättning. Jobbade jag 10 pass fick jag alltså ut 10000 kr.

Allt hänger på grundlönen och vad den ligger på, och om det är ob. Sedan ska ju semesterersättningen räknas in också.
  • Anonym (Sommar)

Okej, så då borde ett deltidsjobb gå att överleva på, om jag inte kan hitta ett heltidsjobb under sommaren. Vad bra.

• Anonym (H)

Om du menar att du överlever på 10.000 kr netto (vilket är väldigt lågt) lär du ha ca 12.000kr i bruttolön. Det borde de flesta butiker kunna erbjuda på 50%. 

• Anonym (Sommar)

Jo, jag vet, det är väldigt lågt. Men mina utgifter varierar, men brukar ligga under 10 000 i snitt, långt under 10 000. 
    Jag har ju hyran, sen mat, kläder köper jag inte varje månad... jag har annars bara telefon och tåg- och buss-resor som inte heller är varje vardag.

Jag studerar nu så det är studiemedel jag har.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Ekonomi under sommaren