• Anonym (Mamma)

Hur länge hade ni kvar vagnen?

Vi står i begrepp att sälja vagnar nu. Vår yngste är 4,5 nu. Vagnen användes förra sommaren på semestern med sena kvällar. Efter det har den använts någon enstaka gång när jag varit ensam med barnen och den yngste varit sjuk samtidigt som den äldsta behövt komma till eller från skolan eller aktiviteter.

Nu undrar jag om det inte är klokt att spara en vagn just för sådana ändamål. Även om det inte händer så ofta, så kan det ju hända något där vagnen kan behövas vid enstaka tillfälle, ytterligare något år eller så. Eller är det helt överdrivet att tänka så? Maken tycker att vi ska sälja, men jag kan se en praktisk grej med att ha kvar en mindre vagn ett tag till. 

• Svar på tråden Hur länge hade ni kvar vagnen?
  • Anonym (Emma)

Minns inte exakt. När sista barnet var 3,5 år separerade jag från pappan och då hade jag ingen vagn med. Tror att vi sålde alla vagnar när yngsta blev 3 år och då hade de inte använts på ett tag. 

• Zouxman

Det man frågar sig är väl varför det är bråttom med att sälja vagnen? Behöver ni pengar? Har ni inte plats för den? 

Precis som du säger så kan det ju fortfarande dyka upp situationer där den kan behövas.

• Anonym (Mamma)
    Zouxman skrev 2024-05-22 09:40:20 följande:

Det man frågar sig är väl varför det är bråttom med att sälja vagnen? Behöver ni pengar? Har ni inte plats för den? 

Precis som du säger så kan det ju fortfarande dyka upp situationer där den kan behövas.

Det är egentligen inte brådska. Den stora vagnen tar ju plats, men den lilla som jag i så fall tänkte spara, ligger i en väska. Däremot är det väldigt skönt att bli av med grejer som inte används längre. Vi har inte oändligt med plats och kan inte spara allt bara för att. Samtidigt är det ju trist OM vi säljer den och den behövs veckan efter i princip. 
  • Anonym (Cykel istället)

Jag förstår transportproblemet. När min yngsta var i den åldern köpte jag en cykel med cykelstång. Det var mycket bra. Barnet lärde sig cykla samt att det var ett effektivt transportsätt då det bara är att hålla stången och skjuta på när man har bråttom (tills det att barnet lärt sig cykla och även efter i t ex jobbiga uppförsbackar).  

Jag rekommenderar gör dig av med vagnen och köp en cykel med cykelstång istället. 

• Anonym (Love)

Det beror väl på. 

Har man ingen annan möjlighet att förflytta barnet så är det ju en god idé att spara, men vid den ålderns så använde vi cykel istället, antingen att barnet cyklade själv, eller en barnsits. 

Vagn kändes bara överdrivet när dom började närma sig 4-5. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Cykel istället) skrev 2024-05-22 09:44:57 följande:

Jag förstår transportproblemet. När min yngsta var i den åldern köpte jag en cykel med cykelstång. Det var mycket bra. Barnet lärde sig cykla samt att det var ett effektivt transportsätt då det bara är att hålla stången och skjuta på när man har bråttom (tills det att barnet lärt sig cykla och även efter i t ex jobbiga uppförsbackar).  

Jag rekommenderar gör dig av med vagnen och köp en cykel med cykelstång istället. 

Barnet kan cykla. Men om barnet är hemma med feber, orkar hen inte cykla till stora barnets skola. Jag kan tyvärr inte cykla längre och ännu mindre med vikt bakpå. 
  • Anonym (Spara ett ar till om ifall att)

Minns inte exakt nar vi gjorde oss av med vagnen, men den har varit bra till andra saker an just att barnen ska sitta i den. Anvande den till att ha packning, sasom picknickfilt, matsack, ombyten (t ex. regnjackor, extra troja osv.) nar vi var ute. Speciellt bra nar barnens kompisar ar med och man har med sig extra termos, mer mat och kanske lite uteleksaker. Inget jag hade orkat bara pa ryggen.
    Har aven anvant, som du sager, nar nagot barn var sjukt, febrigt och mer som en zombie. Lattare att lagga ett sant barn i vagnen an att lata det ga till fots till doktorn (vilket inte hade gatt, sa var valdigt tacksam for vagnen da). 
    Var aven bra pa flygplatsen, da flygtiderna inte alltid ar sa barnvanliga, sa var skont att kunna erbjuda sitt/halvligg-plats at barnet kl 3 pa morgonen istallet for ett smutsigt golv i en korridor. Handbagagen kunde ocksa stuvas in under, vilket var praktiskt. 
    Sen har det aven hant att folk med yngre barn som varit och halsat pa fatt lana om vi plotsligt vill ga en runda (och de inte tagit med vagn da promenaden var oplanerad). 
    Om den lilla hopfallbara vagnen ni har i en vaska inte stor alltfor mycket sa skulle jag spara den ett ar till och om den inte anvands under den tiden sa kan du med gott samvete salja den.

• Anonym (Cykel istället)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-22 09:47:05 följande:
    Barnet kan cykla. Men om barnet är hemma med feber, orkar hen inte cykla till stora barnets skola. Jag kan tyvärr inte cykla längre och ännu mindre med vikt bakpå. 
    Om pappan inte kan ta stora barnet till skolan och den lilla måste följa med när det är sjukt så hade jag absolut behållt vagnen ut ifall att. 
  • Anonym (M)

Våra barn slutade åka vagn tidigt. Dom ville helt enkelt hellre gå/cykla. Kom inte exakt ihåg när vi sålde vagnarna men som 4-åringar åkte dom aldrig vagn. 

• Anonym (Annat)

Vi hade kvar vår sulky ganska länge, säkert till hon var 5. Den var bra på utlandssemestern ex där vi ville äta middag lite senare och då kunde hon lägga sig i vagnen. Om vi skulle gå längre sträckor var den bra att ha till hands då vår inte älskade att promenera.

• Anonym (Mamma)

Tack för alla svar. Det lutar nog åt att vi behåller lillvagnen ett tag till. Jag är ensam med barnen hyfsat ofta och det händer ju att den yngste blir sjuk fortfarande.

• student2013

Vi använde vår vagn senast när dottern var 3,5-  4 år. 

Vid 3,5 bröt jag min arm och med ett barn i trotsåldern så var det lättare att lämna på förskolan i vagn då det inte blev bråk än utan och försöka lyfta och gå.. 

Sen var det när man var på skånesdjurpark och gick en hel dag så hon kunde sitta i vagnen lite. 

Sen har den stått i förrådet till för någon vecka sen.

Hon är nu över 6 år men den har inte använts på nästan 2 år.

• Hyllemor

Min son var 4,5 år när vi gjorde oss av med vagnen. Egentligen hade vi inte använt den alls sedan han var 3,5 år, men det var sommar och varmt och jag och min man bestämde oss för att ta en kvällspromenad (eftersom ungen ändå aldrig somnade) och hoppades att han skulle somna i vagnen. 

Vår son somnade faktiskt och vi gick där mitt i centrala Malmö och tyckte att livet var toppen och hann precis med att säga till varandra att "Vi behåller vagnen ett år till, så mysigt som det här är!" innan hela jävla däcket exploderade eftersom ungen tydligen var för tung för vagnen. Det uppstod en sådan sjukt hög smäll eftersom vi gick längs en trång gata och ekot studsade mellan fasaderna. Folk omkring oss blev livrädda (ja, vi med) och kastade sig mot marken eftersom det förekom mycket sprängningar då, så folk trodde förstås att någon hade sprängt en trappuppgång igen. Ja, och ungen vaknade helt livrädd han med och min man fick bära honom hela vägen hem.

Dagen efter skänkte jag vagnen med det exploderade däcket till en ensamstående mamma som blev jätteglad för en vagn med trasig innerslang.

Så mitt råd är: kolla hur många kilo vagnen klarar innan ni bestämmer er för att ha kvar vagnen ett litet tag till...

Svar på tråden Hur länge hade ni kvar vagnen?