• Anonym (Vilsen make)

Min fru vill inte ha barn

Hej! Jag har varit gift sedan 2018 och har en fru som snart fyller 37. Vi har alltid pratat och tänkt att barn ska komma i framtiden, men för ca 2 år sedan drog sig min fru ur detta och säger att hon inte längre önskar få barn och hon ser mer fördelar i livet som det är. Jag har sedan dess varit väldigt ledsen eftersom jag är säker på att jag vill ha ett barn, men samtidigt vill stanna hos min fru som jag älskar högt. Min fru säger att hon känner sig lite tvingad att skaffa barn mot sin vilja, och tycker att jag ska ta kommando och ?ta beslutet?. Jag är kluven över att tvinga henne att få barn, och samtidigt springer vi mot åldersklockan.

Någon som har några tips på hur man kan få sin partner att vilja få barn, eller rentav har bra förslag hur jag ska agera ?

mvh
    vilsen make 

• Svar på tråden Min fru vill inte ha barn
  • Anonym (D)

Varför vill du ha barn?

• Python

Hon vill inte ha barn och då ska hon inte behöva skaffa barn. Så enkelt är det. Hennes kropp, hennes liv. Att skaffa barn mot sin vilja är ju en mardröm. Så det är väl snarare du som ska bestämma vad du värdesätter högst - en människa som du aldrig träffat och som inte ens lever, eller din fru, som du lovat "tills döden skiljer oss åt"? 

• Chipmonk

Tyvärr är det bara att lämna. Som man har du inte möjligheten att skaffa barn på egen hand som en kvinna har. Du kan hitta en ny framtida mamma. Stannar du finns risken att du blir bitter.

• EnAnonumius
    Anonym (Vilsen make) skrev 2024-05-21 23:53:22 följande:
    Min fru vill inte ha barn

Hej! Jag har varit gift sedan 2018 och har en fru som snart fyller 37. Vi har alltid pratat och tänkt att barn ska komma i framtiden, men för ca 2 år sedan drog sig min fru ur detta och säger att hon inte längre önskar få barn och hon ser mer fördelar i livet som det är. Jag har sedan dess varit väldigt ledsen eftersom jag är säker på att jag vill ha ett barn, men samtidigt vill stanna hos min fru som jag älskar högt. Min fru säger att hon känner sig lite tvingad att skaffa barn mot sin vilja, och tycker att jag ska ta kommando och ?ta beslutet?. Jag är kluven över att tvinga henne att få barn, och samtidigt springer vi mot åldersklockan.

Någon som har några tips på hur man kan få sin partner att vilja få barn, eller rentav har bra förslag hur jag ska agera ?

mvh
    vilsen make 

Du har två val. Dessa två val brukar jag skriva till kvinnor med, som vill ha barn men inte deras make/sambo.

* Du stannar kvar och accepterar att din fru inte vill ha barn..

* Du väljer att lämna din fru om du anser att barn är en viktig del i ditt liv..

Det du aldrig kan göra är att tvinga/övertala någon att skaffa barn mot sin vilja.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Signe)

Använder din fru preventivmedel?

• Aliona

Du ska absolut inte övertala henne att skaffa barn för att du vill ha det. Det är inte rätt varken mot henne eller barnet och ingen ska tvingas genomgå en graviditet mot sin vilja. 

Det du kan göra är att prata med henne i lugn och ro och försöka bena ut varför hon inte vill ha barn. Alltså inte bara att hon är nöjd med livet som det är nu, utan vad hon tror kommer att förändras, vad hon är rädd att förlora. Sen kan ni nyktert och realistiskt gå igenom alla hennes farhågor och se om det finns lösningar. Försök att inte komma med så mycket lösningar själv, utan fråga henne och ge henne idéer i form av frågor om hon kör fast. Kanske kommer hon då känna sig mer positiv till att skaffa barn. 

• Zouxman

Ja det låter ju som att det är hon som har ändrat sig från att ge dig förhoppningar till att ni ska skaffa barn i framtiden och sen efter det har hon ändrat sig. Så i det här läget så måste du ju antingen acceptera detta eller lämna relationen. Som någon skrev att du lovat henne tills döden skiljer er åt blir ju bara löjligt, det är ju hon som ändrat en helt livsavgörande sak i äktenskapet och tvingar dig ut ur relationen.

• Anonym (KP)

Jag skulle lämna henne nu om jag var du. Just barn är en sådan grej som inte går att kompromissa om eftersom det är en så stor del av livet. För den som inte vill ha barn blir det fruktansvärt att behöva ha ett barn mot sin vilja och för den som vill ha barn blir det lika fruktansvärt att behöva leva ett liv som man inte vill ha. 

Du har alla möjligheter att hitta en ny kvinna som önskar barn. 

• Anonym (Qvinna)

Som så många andra skrivit redan. Antingen accepterar du att ett liv tillsammans med din fru blir ett liv utan barn eller så lämnar du henne och skaffar en ny kvinna som delar din dröm om en familj med barn. 

Jag tror inte du kan påverka din fru, eller att du bör påverka henne. Jag tror också att det finns en risk att du blir bitter och ledsen om du måste ge upp drömmen om barn. Jag hade aldrig kunnat stanna hos en man som inte vill ha barn. Barn är för mig något som förgyller mitt liv inte bara under tiden de är små och bor hos mig, utan framförallt skapandet av en familj, en släkt. Relationerna man får när man blir äldre och har vuxna barn, förhoppningsvis barnbarn också. Det hade jag inte velat vara utan...

• Python
    Zouxman skrev 2024-05-22 09:48:36 följande:

Ja det låter ju som att det är hon som har ändrat sig från att ge dig förhoppningar till att ni ska skaffa barn i framtiden och sen efter det har hon ändrat sig. Så i det här läget så måste du ju antingen acceptera detta eller lämna relationen. Som någon skrev att du lovat henne tills döden skiljer er åt blir ju bara löjligt, det är ju hon som ändrat en helt livsavgörande sak i äktenskapet och tvingar dig ut ur relationen.

Men det har dom ju gjort då dom är gifta. Det jag menade var att dom har sagt ja till varandra, i vått och torrt. Då ska TS inte försöka manipulera till sig något från sin partner när hon, som i det här fallet, har sin fulla rätt och frihet att ändra/ångra sig kring något som är så stort. Alternativen är att lämna eller acceptera och respektera hennes beslut och säga "okej älskling, jag accepterar och respekterar ditt beslut för det är dig jag vill vara med oavsett vad". Eller så skiljer han sig och sviker löftet om "tills döden bla bla bla..." och får hoppas på att kunna börja om på nytt med någon annan med en skilsmässa på sitt samvete. 
Svar på tråden Min fru vill inte ha barn