![Anonym (TS)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Jag kan inte låta bli att känna mig nedstämd inför mors dag. Jag har varit bonusmamma i snart nio år. Har även egna barn så är mamma på riktigt också. Mina bonusbarns mamma har aldrig haft barnen boende hos sig mer än varannan helg, men större delen av denna tid har de endast haft umgänge 2 timmar varannan lördag. Det vill säga att jag tagit hand om barnen heltid tillsammans med min sambo som att de vore mina egna. Senaste åren har bonusdottern som nu är 14 år alltid velat åka och köpa present till sin mamma inför mors dag med mig. Jag ställer såklart upp, vill främja deras relation och inte ha en negativ attiryd gentemot mamman. Varje år har jag gått på stan och letat present och dessutom fått betala för den. Men varje år har jag själv inte fått något.Jag har en sambo som borde ta med våra barn att köpa något, men det gör han inte. Jag känner väl också att bonusdottern börjar bli så stor att hon iaf borde förstå att jag kanske också önskar något, men icke.Det känns ledsamt att varje år göra en annan mamma glad för att själv känna besvikelse. Kan känna sorg över att jag tagit hand om barnen sedan äldsta var 5 år (minsta var 2 år) som att de vore mina egna, de har bott heltid med mig och min sambo etc men ändå ska kvinnan som inte knappt lyft ett finger under dessa år hyllas. Jag blir ledsen inombords, men visar såklart inget åt barnen. Men detta är bara ytterligare en baksida av att vara bonusmamma.
-
Svar på tråden Köper present åt bonusbarnens mamma på mors dag
-
Förstår din känsla. De kommer förmodligen inte förstå och reflektera förrän de själva är vuxna och kanske får barn. Men du är jätteviktig. De kommer att minnas din insats när deras egen mamma inte fanns. Men än så länge bearbetar de och vill göra henne glad.
-
Känns som att det är sambon du borde vara arg på. Och dig själv, för du har ju satt dig i denna sits själv.
-
Har du talat om för din man hur du känner?
Man önskar många gånger att ens partner visste allt man tänkte och kände, men så är det oftast inte i verkligheten. Man kan behöva tala klarspråk och säga rent ut vad det är man saknar. -
Jag kan förstå din känsla. Men du är inte dina bonusbarn mamma utan just en bonusmamma.
Mors-dag present får du få av dina egna barn. Du får påminna din sambo om Mors-dag, om det är så att ni har gemensamma barn och han inte hjälper de att ordna present.
Men nej, din bonusdotter ska absolut inte förstå att du också önskar dig något. Du är inte hennes mamma, oavsett om du uppfostrat henne större delen av hennes liv.
Man kan absolut få mors-dag present av sina bonusbarn men det är inget man ska förvänta sig att få. Jag har dock fått några gånger utan att jag hade förväntar det. Blev väldigt överraskad och rörd eftersom den äldsta (han var runt 5 förstå gången) hade köpt till mig också -
Du gör det frivilligt - skyll dig själv.
Du har frivilligt valt en dålig man. -
Se det såhär: det enda biomamman får är 2 h varannan lördag och en present på mors dag. En present som barnen säkert mer köper av en önskan och en längtan att deras mamma ska bry sig om dem än av direkt kärlek.
Vad får du? Du får ett liv med dem. Vardag, helg, skratt och gråt. Du får tid med dem och kärlek av dem. Du får kramar och en familj. Du får alla upplevelser.
Mors dag är en komersiell dag, Att flickan köper till sin mamma just den dagen betyder ju egentligen väldigt lite med tanke på alla dagar hon spenderar med dig. Och även om presenten väljs av henne till sin mamma och du betalar, så fick du tiden med henne. Nästa år ta med henne och fika, hitta på något den där dagen. Tusen gånger mer värt än presenten hon köper.
Och sedan: kommunicera med din man. Säg att du vill att han hjälper barnen att fixa eller köpa något. Det ska väl inte behövas, men alla bryr sig inte om mors/fars dag utan tänker mer att vardagen är viktigare än en dag på året.
Din bonusdotter känner säkert stor sorg att hennes mamma inte vill träffa henne så mycket, att åka med dig och köpa present betyder nog allt för henne, och det är ju DIG hon åker med, inte med pappa, inte med kompis, hon väljer DIG. -
Fullt förståeligt att du blir ledsen...i dubbel bemärkelse.
För även om man inte kan förvänta sig något borde din sambo uppskatta att du tagit dig till hans barn, på i princip heltid..det är inget man ska ta för givet...och även stötta era gemensamma barn att fira dig
Har inget råd att ge, bara förståelse för att du blir ledsen
-
Jag har två barn. Jag har aldrig någonsin fått något på mors dag
-
Har fått teckningar😀Anonym skrev 2024-05-21 22:08:16 följande:
Jag har två barn. Jag har aldrig någonsin fått något på mors dag
-
Jag är nog helt tvärt om. Jag har sagt till familjen att jag inte vill ha något på Mors dag, Jag mår bäst av den vanliga vardagen tillsammans med min sambo och mina barn. De behöver inte köpa något för att visa tacksamhe.