• Reclaimyourself

    Hög vibration och ateist??

    Ni som inte är spirituella eller andliga behöver inte läsa, spar er värdefulla energi till något bättre! 🙂🙏 Likaså om du inte är påläst om vad det innebär att en person har hög eller låg vibration innebär. 

    Jag tycker ju spontant att det borde vara så att de som är ateister har låg vibration och alla som är andliga hög. Men jag har träffat på en del ateister som jag har upplevt har VÄLDIGT hög vibration! De är superförnekare, och det vet jag för jag känner dem väl, det är familjemedlemmar och vänner som jag kan prata om allt med. Samtidigt som det finns en del s.k. giftiga spirituella med extremt låg vibration. Som exempelvis alltid skyller ifrån sig och inget är nånsin deras fel, eller som lägger ord i andras mun och tror att de vet ALLT, att enbart hen sitter på den ultimata sanningen. 

    Jag blir en aning förvirrad, hur kan det vara såhär?

  • Svar på tråden Hög vibration och ateist??
  • Anonym (Pax)

    För att både en ateist och en andlig kan vara förnekare. Man vill inte eller kan inte av olika skäl.  Konsekvenserna av att erkänna något kan bli större än man är beredd på att ta. 
    Alla är inte okej med att ta emot ett budskap. Vilket i sig givetvis måste få vara ett fullt acceptabelt val. Man måste inte.  

  • EnAnonumius

    Det går alldeles utmärkt kan vara ateist och ha en hög andlighet.

    För ett exempel, världens tredje största reigon buddismen, som faktiskt är en ateistisk religon. 
    Buddister är ateister, då Budda var ingen gud, ändå har buddister en mycket hög andlighet.

    Det du gör är att du har en förutfattad mall om hur saker borde vara och när det inte stämmer överens med din förutfattade mall, så ja då kommer du att bli förvirrad och tycka det är konstigt.

    Det du borde förstå egentligen, så du skall slippa att bli förvirrad, är att det ena innesluter/utesluter inte det andra per se.

    Utan det handlar om individen och inte huruvida denne är ateist eller inte. För att återknyta till trådens ämne.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Reclaimyourself
    EnAnonumius skrev 2024-05-21 08:08:26 följande:

    Det går alldeles utmärkt kan vara ateist och ha en hög andlighet.

    För ett exempel, världens tredje största reigon buddismen, som faktiskt är en ateistisk religon. 
    Buddister är ateister, då Budda var ingen gud, ändå har buddister en mycket hög andlighet.

    Det du gör är att du har en förutfattad mall om hur saker borde vara och när det inte stämmer överens med din förutfattade mall, så ja då kommer du att bli förvirrad och tycka det är konstigt.

    Det du borde förstå egentligen, så du skall slippa att bli förvirrad, är att det ena innesluter/utesluter inte det andra per se.

    Utan det handlar om individen och inte huruvida denne är ateist eller inte. För att återknyta till trådens ämne.


    Jag har inte en förutfattad mall, därför jag frågar! 
    Jag har fattat att det ena inte utesluter det andra! Jag frågade bara HUR det kommer sig!
  • Fjäril kär

    För att det inte finns en  sanning huggen i sten om vad som är vad. Hur man definierar sin egen övertygelse är ju just personlig och inte allmän. Två ateister tycker inte samma sak om just ateism. Två andliga kan båda tycka att den andra har fel . En högkyrklig person kan vara både ateist, troende och andlig..  
    Allt är relativt helt enkelt beroende på vem du frågar . 

  • EnAnonumius
    Reclaimyourself skrev 2024-05-21 08:37:13 följande:
    Jag har inte en förutfattad mall, därför jag frågar! 
    Jag har fattat att det ena inte utesluter det andra! Jag frågade bara HUR det kommer sig!
    Därför att du skrev så här i din TS:

    "Jag tycker ju spontant att det borde vara så att de som är ateister har låg vibration och alla som är andliga hög.

    /.../

    Jag blir en aning förvirrad, hur kan det vara såhär?"

    (Slut citat)

    Du väljer ju att särskilja redan i den meningen på ateister och andliga. Det gör du i resten av det stycket med särskiljer på ateister och andliga.
    Som sagt bara för att man är ateist så behöver det inte betyda att man avsaknad andlighet. 

    Så där är det ju en förutfattad meningen du börjar med i det stycket och håller kvar vid  det särskiljandet som en röd tråd i resten av stycket.
    Därför skriver jag att du dömer efter en förutfattad mall.

    Sedan så avslutar du din TS med: "jag blir så förvirrad".
    OM du nu vet att det ena inte utesluter det andra så hade du ju knappast blivit förvirrad från första början vid dessa olika vibrationer.

    Fast det mest tråkigt att du sitter särskiljer andlighet och atheism.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Troende ateister)

    Jag har träffat många människor som betecknar sig som ateister eftersom att de inte känner igen sig eller stöttar någon av de större religioner eller är inne på det här med new age och liknande. Många av dem är dock troende om man väl pratar med dem bara att de tror på andra saker såsom vänlighet, respekt, kärlek och att möta andra människor med värme eller liknande. Det är inte så att de formulerar en tro kring det men det är uppenbart att de står för vissa saker och har vissa övertygelser som gör att de är intonade och inkännande i andra människor vilket enligt mig ALLTId leder till höga och härliga vibrationer med andra människor.

    Samtidigt har jag som dig stött på människor som påstår sig vara väldigt spirituella och upplysta. De har läst mycket om andlighet, samlar på kristaller och vill heala både sig själva och andra. Det är dock uppenbart att vissa av dessa människor inte alls har samma människosyn eller respekt för andra utan att andligheten grundar sig i en Önskan om att få berätta för andra hur de borde leva sina liv och hur de vill uppfattas som de mest insatta och upphöjda. Deras tro handlar om dom själva och inte mötet med andra människor.

  • Reclaimyourself
    Anonym (Troende ateister) skrev 2024-05-21 10:25:36 följande:

    Jag har träffat många människor som betecknar sig som ateister eftersom att de inte känner igen sig eller stöttar någon av de större religioner eller är inne på det här med new age och liknande. Många av dem är dock troende om man väl pratar med dem bara att de tror på andra saker såsom vänlighet, respekt, kärlek och att möta andra människor med värme eller liknande. Det är inte så att de formulerar en tro kring det men det är uppenbart att de står för vissa saker och har vissa övertygelser som gör att de är intonade och inkännande i andra människor vilket enligt mig ALLTId leder till höga och härliga vibrationer med andra människor.

    Samtidigt har jag som dig stött på människor som påstår sig vara väldigt spirituella och upplysta. De har läst mycket om andlighet, samlar på kristaller och vill heala både sig själva och andra. Det är dock uppenbart att vissa av dessa människor inte alls har samma människosyn eller respekt för andra utan att andligheten grundar sig i en Önskan om att få berätta för andra hur de borde leva sina liv och hur de vill uppfattas som de mest insatta och upphöjda. Deras tro handlar om dom själva och inte mötet med andra människor.


    Wow, vilken förklaring! 😀  NU förstår jag, tack! Ja det stämmer ju när jag tänker efter, att vissa ateister jag träffat har en hög vibration pga att de tror på vänlighet, värme, kärlek osv! Döööh..! 😆 

    Ni andra ska också ha tack för att ni tagit er tid att svara! Ni har alla bidragit till en högre nivå av upplysning för mig 🙏
Svar på tråden Hög vibration och ateist??