• Anonym (Trådstartaren)

Förvärkar och sammandragningar v41

Hej,

Går in i vecka 41 nu med mitt första barn under veckan och vill givetvis bara att bebis ska komma nu.. ☺️ 

Har för andra natten i rad haft sammandragningar och förvärkar, inatt var förvärkarna starkare än natten innan. Långt ifrån smärtsamma dock, som mensvärk ungefär. Igår avtog det dock under dagen, fortfarande lite känningar men inte så regelbundet som under natten. 

Samma nu på morgonen, då avtar det något (vaknar under nätterna av det så vet därför att det är mer på natten)

Jag vet detta kan komma lååååångt innan bebis men undrar om någon haft en liknande start på sin förlossning och hur lång tid det tog innan dom riktiga förlossningsvärkarna kom igång? 

• Svar på tråden Förvärkar och sammandragningar v41
  • Anonym (S)

Förvärkar kan man ha flera veckor i förväg. Det enda du ska tänka på är att prata med din bm om att bli igångsatt när du börjat gå över tiden. Max inom en vecka. Det finns studier som visar att det är väldigt viktigt att man inte går för länge.

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (S) skrev 2024-05-21 07:29:56 följande:

Förvärkar kan man ha flera veckor i förväg. Det enda du ska tänka på är att prata med din bm om att bli igångsatt när du börjat gå över tiden. Max inom en vecka. Det finns studier som visar att det är väldigt viktigt att man inte går för länge.

Jo jag skrev att jag visste att detta kan komma långt innan bebis men efterfrågade om nån haft liknande upplevelse. Har regelbunden kontakt och besök hos bm, ska göras hinnsvepning nästa vecka.
  • halvan

Med första barnet hade jag en del sammandragningar och förvärkar, mest på natten, och i vecka 40+5 började de göra ont så pass att alvedon inte kunde dämpa. Hon föddes 41+0.

Med andra barnet har jag haft jättemycket förvärkar och sammandragningar sen vecka 26. På slutet hade jag ofta förvärkar var 5e minut, speciellt på nätterna men även dagtid. Mer smärtsamma än mensvärk, men inte så starka att det kändes som att förlossningen skulle starta utan mitt huvudbry var snarare att de var så regelbundna och kom så ofta. Det här kom man sedan på berodde på att jag hade för mycket fostervatten och jag blev därför igångsatt i 41+1 och han föddes 41+2.

• Anonym (Trådstartaren)
    halvan skrev 2024-05-21 10:53:03 följande:

Med första barnet hade jag en del sammandragningar och förvärkar, mest på natten, och i vecka 40+5 började de göra ont så pass att alvedon inte kunde dämpa. Hon föddes 41+0.

Med andra barnet har jag haft jättemycket förvärkar och sammandragningar sen vecka 26. På slutet hade jag ofta förvärkar var 5e minut, speciellt på nätterna men även dagtid. Mer smärtsamma än mensvärk, men inte så starka att det kändes som att förlossningen skulle starta utan mitt huvudbry var snarare att de var så regelbundna och kom så ofta. Det här kom man sedan på berodde på att jag hade för mycket fostervatten och jag blev därför igångsatt i 41+1 och han föddes 41+2.

Tack för du delade med dig av din erfarenhet! Då hoppas jag det är tecken på att de är på gång på riktigt för mig med 🙏🏼
  • halvan
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-05-21 12:03:27 följande:
    Tack för du delade med dig av din erfarenhet! Då hoppas jag det är tecken på att de är på gång på riktigt för mig med 🙏🏼
    Det kan vara så :) Hur går det för dig idag?
  • Panacea

I tisdags förra veckan började jag få förvärkar (som mensvärk) när jag var 39+4. De här fick jag var 5-10e minut dygnet runt i flera dagar. Kunde inte sova pga smärtan så fick åka in till förlossningen på onsdagen för att få en sovdos och smärtlindrande att ta med hem. På torsdagen var de så intensiva att jag nästan avled men fick inte komma in pga oregelbundna. Efter 4,5h ringde jag in till förlossningen och grät av smärtan. Fick böna och be om att få åka in för kontroll. 20h senare födde jag en dag innan BF! 

Kommer ihåg hur jag lusläste flera sidor av gamla trådar på familjeliv om detta. Visst det kan ta några veckor men kan ta några dagar också. Håll koll. Är det något ring in till förlossningskoordinatorn. Lita på din egna kropp och magkänsla!

• Anonym4848
    Panacea skrev 2024-05-22 18:04:51 följande:

I tisdags förra veckan började jag få förvärkar (som mensvärk) när jag var 39+4. De här fick jag var 5-10e minut dygnet runt i flera dagar. Kunde inte sova pga smärtan så fick åka in till förlossningen på onsdagen för att få en sovdos och smärtlindrande att ta med hem. På torsdagen var de så intensiva att jag nästan avled men fick inte komma in pga oregelbundna. Efter 4,5h ringde jag in till förlossningen och grät av smärtan. Fick böna och be om att få åka in för kontroll. 20h senare födde jag en dag innan BF! 

Kommer ihåg hur jag lusläste flera sidor av gamla trådar på familjeliv om detta. Visst det kan ta några veckor men kan ta några dagar också. Håll koll. Är det något ring in till förlossningskoordinatorn. Lita på din egna kropp och magkänsla!

Då hade de ju ändå rätt i sin bedömning eftersom det dröjde ett dygn innan du födde..?
  • Anonym (Trådstartaren)
    halvan skrev 2024-05-22 16:40:33 följande:
    Det kan vara så :) Hur går det för dig idag?

Ingen bebis än! Men haft någon form av regelbundna värkar sen 03.20, kommit var 10min ca 

(Kanske too much info) Sitter just nu på toa och känns
    som det blir en total tarmtömning, så nu vet jag inte om
    det faktiskt är riktiga förvärkarna innan det är showtime eller om magen bara krånglar 😵?💫

Folk säger man vet att det är värkar när de väl drar igång men jag är osäker, magen blir stenhård och får intensiv smärta i 30-60sek när de väl kommer. Så jag får se hur det tar sig under dagen/dagarna framöver!

• Anonym (Trådstartaren)
    Panacea skrev 2024-05-22 18:04:51 följande:

Amen fy? Haft det du beskriver sen 03.20, känns olidligt att ha det så här flera dagar?! Vad skönt du fick ut bebben till sist 🥺

Jag får se hur det tar sig här under dagen nu, blir ju mikrovila mellan förvärkarna men känns inte som det kommer va tillräcklig vila om man ska gå med det några dagar
Svar på tråden Förvärkar och sammandragningar v41