• Anonym (Hemförsäkring)

Vem står för kostnaderna?

Jag funderar över det här med hemförsäkring. Om man har en hemförsäkring täcker den ju förhoppningsvis en del om ens lägenhet t.ex. brinner ner, medan om man inte har det så får man ju stå för kostnaderna själv om man råkat sätta eld på lägenheten. Men, om det t.ex. är grannen som har orsakat branden - alltså om branden börjar hos grannen, och sprider sig till min lägenhet, vad händer då? Om jag har en hemförsäkring, är det den som får ta smällen för min lägenhet då, eller går det på grannens? Och om jag inte har en hemförsäkring, men det inte är jag som orsakat branden, utan grannen, vad händer då?

• Svar på tråden Vem står för kostnaderna?
  • Anonym (M)

Din lägenhet, din hemförsäkring. Sedan kan ditt försäkringsbolag krävs grannen eller grannens försäkring på beloppet. 

• Anonym (M)

Om du inte har hemförsäkring så får du betala kostnaden för din lägenhet själv, men du kan sedan kräva de kostnaden av grannen alt dennes försäkring. Har du tur så kanske du får tillbaka kostnaden. 

• Anonym (Hemförsäkring)
    Anonym (M) skrev 2024-05-20 00:25:54 följande:

Din lägenhet, din hemförsäkring. Sedan kan ditt försäkringsbolag krävs grannen eller grannens försäkring på beloppet. 

Anonym (M) skrev 2024-05-20 00:27:03 följande:

Om du inte har hemförsäkring så får du betala kostnaden för din lägenhet själv, men du kan sedan kräva de kostnaden av grannen alt dennes försäkring. Har du tur så kanske du får tillbaka kostnaden. 

Tack för svar! Men det finns alltså inga fasta regler för detta? Utan det beror på försäkringsbolagen och situationen alltså?

• Anonym (Jur)

Beror på varför branden uppstått.  Avsiktligt, oförsiktig, otur.

Om grannen avsiktligt tänt på kan du eller ditt försäkringsbolag kräva skadestånd.  Problemet är om grannen inte har pengar.  

Svar på tråden Vem står för kostnaderna?