Kollega sätter käppar i hjulen
Försöker att inte outa mlg för mycket.
För en tid sedan började jag ett nytt jobb. Har tidigare suttit som chef inom samma fält, med på ett annat ställe. Av hälsoskäl och tuff arbetsbelastning valde jag självmant att lämna positionen och en chef tipsade att ?sök dig till oss istället!?
(Underbar människa för övrigt)
Jag sökte mig inte dit omedelbart, utan lät det gå en tid. Men så la de ut en tjänst något år senare och jag sökte..
Vid intervjun träffar jag en medarbetare vid chefens avd som granskar mitt CV med viss skepsism.. men får jobbet. Chefen går på tjänstledighet. Kollegan tar över chefens roll.
Till en början ser de upp till mig, är oroliga att jag ska döma dem och kanske tänka saker om hur de arbetar; så jag försäkrar ärligt att ?nej det är ni som vet bäst och som får lära mig?
Några månader senare är rollerna ombytta; jag blir kontrollerad av chefens vik och hens sidekick? tillika favorit. (De har arbetat ungefär lika länge).
Mitt arbete granskas med samma skepsism, dubbelkollas. jag håller låg profil och är rätt tystlåten. Med tiden försöker jag yppa förslag; som konsekvent nekas. ?Nej det var dåligt?, nej det var fel?, nej så tycker inte jag?.. osv..
Ser även att dåliga referenser om mig har sparats. Det dikteras vad jag får skriva i mail och ej.,. osv? Med tiden känner jag av att denna vik chef verkligen inte gillar mig och att kollegorna knappt vågar prata med mig när hen är i närheten. vidare använder hen sig av sin sidekick och favorit lite som en underrättelsekälla på hur jag sköter mig och ej.
Jag tar upp några av sakerna ovan, i samband med ett samtal oss emellan. Då försäkras att allt är okej och att det känns bra med mig som kollega.
Men vik chefen fortsätter att undvika mig. Kollegorna undviker såfort hen är i närheten. Möten med mig bokas av och bokas om. Hen ser till att inte vara på plats när jag är det osv? Undvikande. Det kommer mycket indirekta pikar om mig som person; att jag är för snäll osv.. När vi har möten tillsammans så kan hon avbryta när jag pratar, dumförklara mig i rummet så att kollegorna får hoppa in till mitt försvar osv?
Nu meddelar vik chef att hen kommer att gå vidare när ordinarie kommer tillbaka i tjänst. Till en lägre befattning. Jag förstår ingenting. Men ffa förstår jag inte vad personen har emot mig?