• Anonym (Ledsen)

Jag blir så stressad av mitt barn :(

Återigen en morgon där jag får vara ifred max fem minuter i taget... Jag får inte ens dricka en kopp kaffe i lugn och ro och jag bara känner hur min stressnivå går upp just nu. Kortisolet bara stiger.

Har ett ensambarn på heltid, 7 år gammalt. Jag har sedan bebisåldern försökt uppmuntra självständig lek men hen "älskar mig så mycket och vill vara med mig". Problemet är att det är hela tiden känns det som! Och så har det alltid varit och jag förstår inte varför! Enda gången jag får lite mer lugn är att sätta hen framför TV:n och det kan man ju inte heller göra hur mycket som helst.

Och är det inte kramar, prat och "kan vi göra det här jättestora och svåra projektet" så sitter hen och gnäller för sig själv på rummet för att något krånglar, och det kan eskalera till stora gråtiga utbrott också.

Vi har en jättetråkig lekplats utanför bostaden, de roliga lekplatserna ligger bortom bilvägar och hen har inte så jättebra säkerhetstänk än att jag törs släppa iväg hen på egen hand än. Det bor klasskompisar i kvarteret men alla hus har låsta portar och man ser dem aldrig ute heller. Utelek hade annars varit superbra förstås.

Förstår att det här ändras när hen blir äldre, men hur ska jag hantera detta här och nu? Jag försöker verkligen men jag kan inte påverka mina stressnivåer hur mycket som helst!

Jag vet att det rekommenderas att man umgås med barnet regelbundet men jag klarar faktiskt inte av det när jag hela tiden mår dåligt pga stress. Det blir en ond cirkel bara. Och samtidigt tycker jag faktiskt att ett barn i den åldern ska kunna vara på egen hand mycket mer.

Vad säger ni andra? Några snälla råd som kan hjälpa mig tänka eller agera så det blir bättre?

• Svar på tråden Jag blir så stressad av mitt barn :(
  • Anonym (Ledsen)

Konstigt att man inte kan uppdatera trådstarten längre...

Sitter här just nu med tryck över bröstkorgen och bara väntar på att hen kommer in till mig igen. Lyssnar på stegen. Är hen på väg hit eller får jag äntligen vara ifred en stund? Törs jag djupandas och försöka lugna ner mig?

Och även om jag inte alltid känner mig stressad så blir det ändå en irritation. Och det är tjat om alla möjliga saker. Eller så måste jag säga till barnet att sluta göra ditten och datten som kan störa grannar eller som bara är fel på andra sätt.

Tack och lov att det snart är sommarlov så man kan ta hen till sjöar och annat i lugn och ro...

• Hellishen

Har barnet inga vänner? Fritidsaktiviteter?

Annars är det ett bra sätt att få andas. Stora barn måste ju ha något att göra. Fattar att det blir frustrerat och tjatigt annars.

• Anonym (Lina)

Kan du inte bjuda hem kompisar så de kan leka? Så kan de leka hos kompisen ibland. Och erbjuda aktiviteter. 

• Anonym (J)

Det låter som du behöver söka hjälp. Ditt barn verkar ensamt och känner säkert av dina vibbar och försöker reda ut vad som är fel genom att vara nära men blir inte helt bekräftad och trygg. Det kan skapa livslånga skuldkänslor och låg självkänsla. 

• Anonym (H)

Har du någonsin någon form av avlastning? Pappan, en släkting, någon vän eller liknande som kan ge dig åtminstone någon ledig söndagsmorgon i månaden?

• Anonym (Sara)

Om det ska bli någon ordning på er relation måste du kunna säga nej och sen stå ut med ett utbrott. Det är inte konstigt eller skadligt om du säger att nu ska du dricka ditt kaffe i lugn och ro och du hjälper till när kaffet är slut, visa att det är kaffe kvar i koppen om hon klagar/är missnöjd men stå fast vid ditt beslut. Samma om du tittar på ett program, säg att du hjälper till när programmet är slut (om det inte handlar om mer än en halvtimme eller så).

Du har många år kvar med ditt barn, du måste stå upp för dig själv och visa att din åsikt och känsla är lika viktig som ditt barns, om hon är sju år så förstår hon hänsyn och varannan-gång nu. Var inte rädd för utbrott eller ilska, det är bara ett sätt att få sin vilja igenom.

• Anonym (Ledsen)
    Hellishen skrev 2024-05-19 09:48:09 följande:

Har barnet inga vänner? Fritidsaktiviteter?

Annars är det ett bra sätt att få andas. Stora barn måste ju ha något att göra. Fattar att det blir frustrerat och tjatigt annars.

Nej och nej. Vi har bott i kvarteret ett år och det är väl först på sistone som det blivit liiite närmare med klasskompisarna. Tidigare har hen varit för liten för aktiviteter, och allt sånt på kvällstid krockar med läggningstiden dessutom.

Tack för din sympati iaf.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Lina) skrev 2024-05-19 09:49:48 följande:

Kan du inte bjuda hem kompisar så de kan leka? Så kan de leka hos kompisen ibland. Och erbjuda aktiviteter. 

Jo, men jag har inte numren till de andra föräldrarna och när jag växte upp så gick man bara ut på gården. Aldrig att föräldrar pratade annat än om det var övernattningar eller utflykter som planerades.

Och om jag ska vara ärlig så orkar jag nog inte med den extra höga stressen av att ha ytterligare ett barn här.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (J) skrev 2024-05-19 09:51:03 följande:

Det låter som du behöver söka hjälp. Ditt barn verkar ensamt och känner säkert av dina vibbar och försöker reda ut vad som är fel genom att vara nära men blir inte helt bekräftad och trygg. Det kan skapa livslånga skuldkänslor och låg självkänsla. 

Intressant tanke iaf. Jag vet inte. Jag växte upp som ensambarn och kände mig aldrig ensam även om jag lekte själv mesta delen av tiden. Andra barn träffade man i skolan eller på gården liksom. Det löste sig självt.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (H) skrev 2024-05-19 09:52:04 följande:

Har du någonsin någon form av avlastning? Pappan, en släkting, någon vän eller liknande som kan ge dig åtminstone någon ledig söndagsmorgon i månaden?

Pappan brukar ta barnet några timmar på helgen iaf. Då hinner jag andas. Men det är svårt fram till dess. Det har pågått i fyra timmar nu. Vet inte heller vad jag ska köpa för leksaker för att uppmuntra hen att vara på rummet. Vi har inga släktingar eller bekanta i stan, inte på många mils avstånd. Barnet sover heltid hos mig och det är en lång förklaring bakom, det går bara inte än men jag jobbar mot det.
Svar på tråden Jag blir så stressad av mitt barn :(