• Anonym (Liten)

Har jag något ansvar?

INTE en "fredagstråd".

För ett tag sen beställde jag en apparat till köket... den var sprucken, men alla kablar såg hela ut. Jag fick en ny och behålla den gamla. En släkting som inte har det så fett ställt fick den gamla. Han är händig och trodde sig kunna laga den.

Den har nu orsakat en mindre brand i köket... inget katastrofalt, men det kommer gå på ett antal tusenlappar att fixa. Han kräver nu att jag är med och betalar, för det var "på grund av mig det ens kunde hända". Jag håller inte med om att det är ens lite mitt fel. Han hade kunnat tacka nej, han visste att den var trasig...

Kan han kräva något?

• Svar på tråden Har jag något ansvar?
  • Anonym (K)

Nej men varför ge bort trasiga el-apparater, de ska givetvis till tippen.

Tycker också det är konstigt att företaget som sålde den inte tog tillbaka den, har de sålt trasiga apparater blir de ju också ansvariga. Men det kanske inte går till så.

• Anonym (Liten)
    Anonym (K) skrev 2024-05-17 20:07:04 följande:

Nej men varför ge bort trasiga el-apparater, de ska givetvis till tippen.

Tycker också det är konstigt att företaget som sålde den inte tog tillbaka den, har de sålt trasiga apparater blir de ju också ansvariga. Men det kanske inte går till så.

Allt såg ju helt ut, var bara "plopparna" som ska hålla fast en del som var av. Är en dyr maskin, så om den gick att rädda så varför inte?
  • Anonym (Nej)

Nej det kan han inte. Han visste dessutom att maskinen var trasig. Om han vill leka händig och kopplar friskt, hälften brunnet så får han skylla sig själv som får köksbrand.

Så här. Om han hade köpt maskinen själv och inte vetat att den var trasig så hade han inte kunnat kräva pengar av företaget heller för att det brann. Men han visste mycket väl att det var fel på maskinen. Case closed.

• Anonym (Mm)

Nej, du har väl inte tvingat honom att ta maskinen. Han valde att ta risken. Varför kan han inte få ut på sin hemförsäkring?

• Anonym (N)

Nej tycker inte du har gjort något fel eller har något ansvar i det som hände. Din släkting har väl försäkring? 

• Cereal Killer

Nej, juridiskt har jag svårt att tro att du skulle ha det. Moraliskt hade jag tyckt jättesynd om släktingen och antagligen velat bidra till renoveringen.

Sedan hade nog i och för sig viljan att hjälpa minskat lite om han hävdade att det var mitt fel och KRÄVDE att jag betalade. 

• EpicF

Nej, du är inte ansvarig. Han visste att sen var sönder och valde själv art försöka laga. Då är det också han som får stå för konsekvenserna. 

• Anonym (Kl)

Du har inget ansvar alls!

Svar på tråden Har jag något ansvar?