• Anonym (Fundersam)

Hur vet man att det är dags för övernattningar?

Har barn med mitt ex. Han är en strulputte minst sagt (nej, jag är inte perfekt heller, jag vet, men det är sant). Jag har haft vårt barn på heltid i två års tid, hen är 7 år gammal. Ingen av oss tre har någon egentlig önskan om att barnet ska sova hos pappan, men ibland önskar jag att jag hade en kväll för mig själv, antingen för att göra något kul eller för att ha en myskväll med killen jag träffar sedan i höstas.

Jag: tror att jag kommer sakna ihjäl mig efter barnet och att barnet kanske kommer att vilja sova där mer och mer eftersom pappan inte har några direkta regler. Måste inte bli så, det förstår jag ju och en natt ibland överlever jag nog. Också orolig att det kommer att gå helt åt skogen eftersom jag vet att pappan skäller på barnet väldigt ofta. Misstänker att det kommer att bli vråliga samtal till mig där han meddelar att han kör hem barnet NU. Frågan är hur många gånger det blir innan övernattningen fungerar... Pappan har inga som helst rutiner kring att lägga barnet, har aldrig haft heller.

Pappan: tycker inte att han är redo. Frågan är om han någonsin kommer att bli det eller hur många år det tar. Jag tycker att man måste prova, för det är enda sättet att lära sig. Känns som att han kommer med alla möjliga undanflykter.

Barnet: är väldigt nära mig känslomässigt och har ingen uttalad önskan om att sova hos pappan. Tvärtom har det blivit en period där hen säger att hen vill att vi ska sova tillsammans igen, men jag säger nej för då kommer vi bara backa i utvecklingen. Naturligtvis med undantag för starka mardrömmar eller så, det händer nästan aldrig att vi sover tillsammans mao.

Ska vi försöka eller ska vi vänta? Ett barn ska väl kunna sova hos båda föräldrarna efter en separation, eller vad gör man? Vet inte riktigt hur jag ska tänka faktiskt...

• Svar på tråden Hur vet man att det är dags för övernattningar?
  • Anonym (Nej)

Skaffa en annan barnvakt om du vill ha en kväll själv.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-17 17:28:58 följande:

Skaffa en annan barnvakt om du vill ha en kväll själv.

Jag vill inte ha främlingar i mitt hem och tror inte jag vill lägga de pengarna på en nannyservice och dessutom lär det bli problem för barnet också med någon hen inte känner, då kommer väl hen aldrig i säng. Innan du frågar, nej vi känner INGEN i stan som kan vara barnvakt. Inga vänner eller bekanta. Inga släktingar. Ingen. Så tack för förslaget, men det fungerar tyvärr inte så som jag ser det. Dessutom, ska man verkligen behöva betala för en nannytjänst när det finns en pappa...? Tänkte mer kring en riktig övernattning, inte bara några timmar extra för mig själv.
  • Anonym (Hin håle)

Fast om barnet knappt träffat sin pappa på två år är det väl inte konstigt att hen inte vill? 

• Sunflora

Be någon annan sitta barnvakt, morföräldrar eller någon av dina vänner förslagsvis. Barnet är snart i den åldern då de brukar tycka om att sova över hos kompisar också. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-05-17 17:36:38 följande:

Fast om barnet knappt träffat sin pappa på två år är det väl inte konstigt att hen inte vill? 

De träffas flera ggr i veckan.
  • Anonym (Fundersam)
    Sunflora skrev 2024-05-17 17:39:13 följande:

Be någon annan sitta barnvakt, morföräldrar eller någon av dina vänner förslagsvis. Barnet är snart i den åldern då de brukar tycka om att sova över hos kompisar också. 

Som jag skrev - vi har INGA bekanta eller släktingar här. De bor 50+ mil bort. Men ja, övernattningar hos kompisar kommer väl snart, det ska jag hålla i minnet :)
  • Anonya

Det naturliga är ju att en pappa kan ha sitt barn över natten hos sig, men dessvärre är ditt ex utan tvekan ett undantag. Tyvärr får man inte automatiskt lämpliga pappaegenskaper bara för att man får barn. 

Med en normal pappa hade det varit dags för sonen att sova hos honom, men med sådan pappa ska barnet absolut inte utsättas för det. Inget barn ska behöva uppleva att en förälder skäller på det väldigt ofta. Att läget är så illa att du misstänker att det pappan flera gånger kommer att ringa till dig och vråla att han kör hem barnet omedelbart - det är riktigt alarmerande. Detta handlar inte om barnet, utan om pappan. Om ditt barn dessutom är lite känsligt och otryggt är det ännu värre. Sonen SKA INTE övernatta hos pappan. Inte nu, inte snart, kanske aldrig. 

Att du gärna skulle ha barnvakt någon gång, även över natten är förståeligt. Dessvärre är det inte möjligt nu. Har sonen sovit borta någon gång alls? Brukar han vara hemma hos någon kompis utan dig? Det är där ni behöver börja. Öva med små steg. När sonen kan vara dag- och kvällstid hemma hos en kompis utan dig och haft en kompis över natten hos er, kan det börja vara aktuellt att tala om övernattning hos kompisen. Då behöver också möjligheten finnas att bli hämtad om det inte funkar. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-05-17 17:31:49 följande:
    Jag vill inte ha främlingar i mitt hem och tror inte jag vill lägga de pengarna på en nannyservice och dessutom lär det bli problem för barnet också med någon hen inte känner, då kommer väl hen aldrig i säng. Innan du frågar, nej vi känner INGEN i stan som kan vara barnvakt. Inga vänner eller bekanta. Inga släktingar. Ingen. Så tack för förslaget, men det fungerar tyvärr inte så som jag ser det. Dessutom, ska man verkligen behöva betala för en nannytjänst när det finns en pappa...? Tänkte mer kring en riktig övernattning, inte bara några timmar extra för mig själv.
    Har du verkligen ingen så kanske du ska titta på möjligheten att få avlastning av en stödfamilj. Att helt utan socialt skyddsnät uppfostra ett barn är lite av en extremsport och det behöver inte vara så svårt. Tänk om något händer med dig? Ett socialt skyddsnät gör det inte bara enklare för dig, utan även tryggare för din son. Bara en tanke.

När det gäller pappan så låter han inte redo. Dels att han själv säger att han inte är redo och dels att du förutsäger att han kommer att ringa och vråla under de första försöken - inget av detta får mig att tro att det kommer att bli en positiv upplevelse för din son.

Å andra sidan, vad kan ni göra för att pappan ska bli redo? Längre umgänge, umgänge på andra tider än de brukar (kanske att han tar han om frukost och får iväg sonen till skolan, eller lite senare kvällar), kanske umgänge där någon annan är med som playdates eller organiserade aktiviteter där en förälder kan vara med. Spånar fritt här - du vet ju själv bäst vad som kanske skulle kunna funka för just er. En tanke är att pappan kommer hem till dig och tar hand om sonen en kväll, medan du är ute? Sonen får vara i en tryggare miljö, pappan kan öva på att rodda kvällsrutinen (eller skapa en egen) och du får komma ut lite. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonya skrev 2024-05-17 18:11:27 följande:

Det naturliga är ju att en pappa kan ha sitt barn över natten hos sig, men dessvärre är ditt ex utan tvekan ett undantag. Tyvärr får man inte automatiskt lämpliga pappaegenskaper bara för att man får barn. 

Med en normal pappa hade det varit dags för sonen att sova hos honom, men med sådan pappa ska barnet absolut inte utsättas för det. Inget barn ska behöva uppleva att en förälder skäller på det väldigt ofta. Att läget är så illa att du misstänker att det pappan flera gånger kommer att ringa till dig och vråla att han kör hem barnet omedelbart - det är riktigt alarmerande. Detta handlar inte om barnet, utan om pappan. Om ditt barn dessutom är lite känsligt och otryggt är det ännu värre. Sonen SKA INTE övernatta hos pappan. Inte nu, inte snart, kanske aldrig. 

Att du gärna skulle ha barnvakt någon gång, även över natten är förståeligt. Dessvärre är det inte möjligt nu. Har sonen sovit borta någon gång alls? Brukar han vara hemma hos någon kompis utan dig? Det är där ni behöver börja. Öva med små steg. När sonen kan vara dag- och kvällstid hemma hos en kompis utan dig och haft en kompis över natten hos er, kan det börja vara aktuellt att tala om övernattning hos kompisen. Då behöver också möjligheten finnas att bli hämtad om det inte funkar. 

Det är sant tyvärr.... Om de inte utvecklades under de fem år vi bodde ihop alla tre så känns det lite som en uppförsbacke, men enda sättet är ju just att prova.

Tyvärr lär den biten aldrig förändras, eller så lär det ta många år. Jag ser framför mig att det inte lär funka förrän barnet är typ vuxen... För barn är alltid i en eller annan trotsålder, det kommer ju aldrig finnas någon lugn period under längre tid om du förstår hur jag menar. Och antingen kan man hantera det eller inte. Men det beror ju på hur man själv väljer att jobba på att utvecklas. Det verkar saknas insikt där hos pappan, tyvärr. Samtidigt är jag orolig att bli anklagad för umgängessabotage, så det sa jag till pappan ordentligt att han själv får stå för om det är han som säger nej.

Nej, det han har alltid sovit hos mig och han har faktiskt aldrig varit ensam hos någon kompis, utom på födelsedagskalas. Det är först nu sista året som han haft möjlighet att utveckla kompisrelationer, men han har iaf flera vänner här i kvarteret som går i samma klass så det lär väl bli mer av sånt framöver också :)
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Mia) skrev 2024-05-17 18:35:43 följande:
    Har du verkligen ingen så kanske du ska titta på möjligheten att få avlastning av en stödfamilj. Att helt utan socialt skyddsnät uppfostra ett barn är lite av en extremsport och det behöver inte vara så svårt. Tänk om något händer med dig? Ett socialt skyddsnät gör det inte bara enklare för dig, utan även tryggare för din son. Bara en tanke.

När det gäller pappan så låter han inte redo. Dels att han själv säger att han inte är redo och dels att du förutsäger att han kommer att ringa och vråla under de första försöken - inget av detta får mig att tro att det kommer att bli en positiv upplevelse för din son.

Å andra sidan, vad kan ni göra för att pappan ska bli redo? Längre umgänge, umgänge på andra tider än de brukar (kanske att han tar han om frukost och får iväg sonen till skolan, eller lite senare kvällar), kanske umgänge där någon annan är med som playdates eller organiserade aktiviteter där en förälder kan vara med. Spånar fritt här - du vet ju själv bäst vad som kanske skulle kunna funka för just er. En tanke är att pappan kommer hem till dig och tar hand om sonen en kväll, medan du är ute? Sonen får vara i en tryggare miljö, pappan kan öva på att rodda kvällsrutinen (eller skapa en egen) och du får komma ut lite. 
    Jag vill absolut inte blanda in soc, inte under några som helst omständigheter. Jag förstår din omtanke men det är ett starkt nej där.

Mm håller helt med, det är det som oroar mig mest faktiskt. Fast pappan kommer aldrig bli redo. Som jag ser det så är det en sån sak som man måste testa för att bli redo, om du förstår. Annars lär det inte hända. Speciellt inte i hans fall. Han har alltid en eller annan undanflykt.

Pappan är inte uppe före lunchtid generellt (jobbar inte). Jag har lyckats få honom till att ta sonen en timme längre på helgerna sedan ett år tillbaka ungefär, det var inte med entusiasm från hans sida men han verkar ha vant sig nu. Tidigare än så lär det inte bli, senare blir inte så bra pga läggningstider. Skoldagar hämtar han sonen så sent som möjligt. Playdates får jag stå för tyvärr, pappan är sjukligt osocial och vägrar umgås med andra föräldrar om han kan låta bli. Under våra 10+ år tillsammans fick jag ta hem bekanta en handfull gånger... Pga hur pappan har behandlat mig så vägrar jag släppa in honom i mitt hem, det är min trygghet och min "bubbla" där han inte är välkommen. Antagligen aldrig någonsin mer. Annars var det en jättebra idé! Den allra bästa, om det hade funkat.

Inte meningen att låta negativ, det är bara det att jag har gått igenom alla möjliga alternativ i huvudet och hittar inget som fungerar... Jag uppskattar verkligen allas input. Jag vet bara inte hur jag ska lösa situationen annat än att pappan måste lära sig hantera vårt barn.
Svar på tråden Hur vet man att det är dags för övernattningar?