• Anonym (Matte)

Har han rätt till katten?

Vi är särbo, men skaffade en katt ihop. Han behövde nytt hem akut. Han har bott hos mig för jag bor störst.

Nu har vi separerat och han ger sig inte, han SKA ha katten för det var han som hittade den etc etc... jo, men den bor hos mig? oc

• Svar på tråden Har han rätt till katten?
  • Anonym (M)

Vem är den registrerad på?

• Anonym (Mm)

Vem som hittade katten spelar ingen roll i vem som nu äger den.

• Anonym (Kisses matte)

Som skrivits finns det en formell ägare enl jordbruksverkets register. Men jag kan tycka att kattens bästa ska tas hänsyn till. Bor du fortfarande störst? 

Katter tycker generellt inte om att flytta. 

• Anonym (M)
    Anonym (Kisses matte) skrev 2024-05-17 16:17:47 följande:

Som skrivits finns det en formell ägare enl jordbruksverkets register. Men jag kan tycka att kattens bästa ska tas hänsyn till. Bor du fortfarande störst? 

Katter tycker generellt inte om att flytta. 

Det där är olika. En del katter är platsbundna men många är snarare människobundna. De har då inga problem att flytta så länge de bor med sin människa.

I detta fallet har ju dock katten två människor och det vore nog bäst för den att få stanna. Annars förlorar den både en av sina människor och sitt hem.
  • Anonym (Kisses matte)
    Anonym (M) skrev 2024-05-17 16:20:08 följande:
    Det där är olika. En del katter är platsbundna men många är snarare människobundna. De har då inga problem att flytta så länge de bor med sin människa.

I detta fallet har ju dock katten två människor och det vore nog bäst för den att få stanna. Annars förlorar den både en av sina människor och sitt hem.

Ok! Kände inte till det.

Frågan är hur mycket katten tycker att den hör ihop med ts ex, de har ju inte bott ihop. 

• Anonym (Enkelt)

Om katten bor hos dig så är det ju där den bor..... Känns mer som en principsak eller tjurighet för att ha något att bråka om.

• NinniQX

Vem står som ägare? Vet du det så har du svaret Vem som ska ha katten

Svar på tråden Har han rätt till katten?