• Anonym (nybörjare vid ratten)

Övningskörning

Hej allihopa, 

Jag har börjat ta tag i körkortet och köra med en körlärare ganska nyligen. Jag har problemet att jag är väldigt spänd vid ratten vilket påverkar min förmåga att förstå körlärarens instruktioner och körningen i allmänhet. Höger och vänster blir väldigt kämpigt.  Jag önskar att kunna slappna av vid ratten och bli bättre på att ta in instruktioner. Är det någon därute som har varit i samma situation som mig som har tagit sig ur den? Hur gjorde ni? Dela gärna med er. 

Jag har provat avslappningsövningar men det hjälper bara för stunden och inte i längden. 

• Svar på tråden Övningskörning
  • Anonym (?)

Öva mycket. Kan du övningsköraprivat med någon?

I så fall volymträna på det som du gått igenom på körskolan

Tyvärr har jag ingen möjlighet att köra privat.

• Anonym (?)

Be om extralektioner när ni reptererar det ni gjorde sist istället för att direkt gå vidare till nästa moment

Ta också ett snack med din lärare och föklara läget och be om råd

• cosinus

Jag har två barn som tagit körkort och jag skulle säga att om man absolut inte kan gräva upp någon att övningsköra med privat så försök att gräva upp en körskola med simulator så du kan öva på det sättet mellan lektionerna.

Vi har börjat att de bara fått övningsköra med elbilen (m a o automat) och de har i princip bara behövt fundera på att gasa, bromsa och hålla sig på vägen. Jag har valt vägar och sagt allt som kommer, om de har väjningsplikt, vilka de ska släppa i korsningar o s v. Ju bekvämare de blivit och ju mer de slappnat av desto mer har de tagit över beslut och hanterat uppsikt själva. Sen, när de inte spänner sig längre, är trygga i trafiken och faktiskt har koll har de fått börja med den manuella och då är man tillbaka på, om inte ruta 1 så iaf ruta två. Det tar ändå ganska många timmar att lära sig göra flera saker samtidigt.

Sen har de börjat på körskola och så har vi nött mycket även vid sidan om. Det är mängd, mängd och lite mer mängd för att bli trygg och slappna av.

Tack för alla bra svar!

Svar på tråden Övningskörning