• Anonym (Mumsmums)

    Gravid med ökad aptit och sötsug

    Hej!


    Jag är gravid i vecka 20 och undrar om det är fler gravida därute som fått en ökad aptit och ett större sötsug? Känns som att jag vill äta konstant och har blivit sugen på sötsaker och läsk på ett sätt jag aldrig varit tidigare.


    Någon som har det likadant? Tillåter ni er att äta allt eller förösker ni att kontrollera intaget? 


    Kan tillägga att jag är och har alltid varit normalviktig.

  • Svar på tråden Gravid med ökad aptit och sötsug
  • Anonym (Ellen)

    Ja, man behöver du mer mat när man är gravid. Det är samma sen om du ammar. Då behöver du lite mer mat än vanligt och framför allt mer dricka. 


    Jag såg till att fortsätta äta bra mat, och godsaker bara ibland när jag var gravid. Så jag åt samma saker som vanligt, men lite mer än vanligt. 


    Lycka till med kommande bebisen! 

  • Anonym (E)
    Anonym (Mumsmums) skrev 2024-05-16 16:35:28 följande:

    Kan tillägga att jag är och har alltid varit normalviktig.


    Hur tänkte du här?
  • Anonym (Mumsmums)
    Anonym (Ellen) skrev 2024-05-16 16:43:57 följande:

    Ja, man behöver du mer mat när man är gravid. Det är samma sen om du ammar. Då behöver du lite mer mat än vanligt och framför allt mer dricka. 


    Jag såg till att fortsätta äta bra mat, och godsaker bara ibland när jag var gravid. Så jag åt samma saker som vanligt, men lite mer än vanligt. 


    Lycka till med kommande bebisen! 


    Tack för svar!
  • Anonym (Mumsmums)
    Anonym (E) skrev 2024-05-16 17:00:25 följande:
    Hur tänkte du här?
    Jag har läst på flera ställen rekommendationer om att gå ner i vikt innan en graviditet om man är överviktig och att begränsa viktuppgång under graviditeten om man är överviktig på grund av risker för både mamman och barnet. Jag ville därför förtydliga att jag inte var överviktig innan graviditeten och att det alltså inte finns sådana risker i sammanhanget. 
  • Anonym (K)

    Jag är en sockerråtta, men under graviditeten körde jag på mer näring, mindre skräp. Jag såg till att äta mig mätt på mat, så var det lättare att avstå sötsaker. Var överviktig, gick ner en del i början pga illamående och slutade på rimlig viktuppgång.

  • Anonym (Mumsmums)
    Anonym (K) skrev 2024-05-16 18:23:46 följande:

    Jag är en sockerråtta, men under graviditeten körde jag på mer näring, mindre skräp. Jag såg till att äta mig mätt på mat, så var det lättare att avstå sötsaker. Var överviktig, gick ner en del i början pga illamående och slutade på rimlig viktuppgång.


    Bra jobbat! Ja.. jag ska nog med försöka satsa på det där med att äta mer mat istället för nu känns det som att jag bara gett mig hän till allt sig jag har vilket slutat i att jag äter ganska mycket sötsaker. Mycket mer än vad jag brukar göra. 
  • MsM84

    När jag var gravid med mina söner (två graviditeter) var jag otroligt hungrig. Jag som avskyr att äta mellanmål var tvungen för jag var hungrig 2-3 h efter en ordentlig måltid. Försök prioritera näringsrik och mättande mat då kroppen inte behöver så mycket mer kalorier under graviditeten.

  • Anonym (Mumsmums)
    MsM84 skrev 2024-05-16 19:36:25 följande:

    När jag var gravid med mina söner (två graviditeter) var jag otroligt hungrig. Jag som avskyr att äta mellanmål var tvungen för jag var hungrig 2-3 h efter en ordentlig måltid. Försök prioritera näringsrik och mättande mat då kroppen inte behöver så mycket mer kalorier under graviditeten.


    Tack för svar och tips! Jag ska absolut börja se över mitt sockerintag och börja äta ordentlig mat med mellanmål istället för godsaker.
  • Anonym (Ellen)
    MsM84 skrev 2024-05-16 19:36:25 följande:

    När jag var gravid med mina söner (två graviditeter) var jag otroligt hungrig. Jag som avskyr att äta mellanmål var tvungen för jag var hungrig 2-3 h efter en ordentlig måltid. Försök prioritera näringsrik och mättande mat då kroppen inte behöver så mycket mer kalorier under graviditeten.


    Känner igen! Med första barnet brukade jag vakna vid 3-tiden på nätterna av hunger och gick upp och käkade. 
Svar på tråden Gravid med ökad aptit och sötsug