Anonym (F) skrev 2024-05-15 19:30:34 följande:
Jag skulle säga att det hela beror på. Är det ett gruff i en lek där ena puttar den andra så berättar man vanligtvis inte. Är det dock något som gett en synlig skada, t.ex. vid bitningar eller slag m.m. så brukar man i regel berätta för bägge parterna. Är det ett barn som ofta slåss, biter och/eller knuffas så är det något man bör ta upp med vårdnadshavaren/vårdnadshavarna för att informera och även berätta hur förskolan arbetar för att förebygga och minimera risken att barnet hamnar i situationer där hen slåss/bråkar/m.m.
Men nej, förskolan berättar inte allt för det händer så mycket under en dag på förskolan och det sägs ibland rätt mycket tokigheter. Man får helt enkel göra en snabb värdering om vad som faller under kategorin berätta eller inte berätta, för skulle förskolan berätta om varje incident som sker under en dag på förskolan så skulle det bara leda till att föräldrar känner oro, som troligtvis skulle smitta av sig till barnet.
Med det sagt så anser jag att pedagogerna skulle upplyst dig (och andra drabbade barns föräldrar) om vad det där barnet sagt, just för att det är en rätt grov sak att säga trots att barnet troligtvis inte förstod det själv. För nu blev det olyckliga att du skulle behöva höra det från ditt barn. Men det kan ju ha varit såpass att pedagogerna tyvärr inte hörde det som sas, för tyvärr kan man inte höra och se allt som sker. Så mitt råd är att du berättar vad din dotter/son berättat för dig för hens pedagoger så att de får veta vad som hänt alternativt får möjligheten att förklara varför de inte sa något om det nu var så att de visste men inte berättade.
Hoppas det löser sig för er!
Ja det är så jag tänker. Vist man behöver inte veta minsta lilla som en knuff, en liten hårryckning som händer en gång.
Men känner att det som barnet sagt flera gånger till flera barn "jag ska döda dig" det är sånt jag önskat jag fått höra av personalen. Typ i stil med att det förekommer väldigt grovt språk på förskolan (jag ska döda dig) och vi arbetar mycket hur vi ska vara snäll mot varandra och det vire bra om ni vuxna tänker på hur ni pratar i närheten av barnen oh pratar med dom att det inte är okej att säga vissa saker.
Jag vill arbeta med förskolan för att mitt barn ska få så bra utbildning och utbildas på bästa sätt.