• Anonym (Li)

200kvm hus

Vi bor på 120 kvm idag utan garage. Mannen o sonen älskar att meka o dröm om större o garage. Nu har vi hittat ett hus på 210 kvm på två vån o ett dubbelgarage. Vi har 3 barn o kommer behöva boytan nu men funderar på om det kommer vara svårsålt i framtiden pga stl? Jag hade egentligen velat ha ett mindre hus men ett nytt hus i det området kommer bara ut enstaka gånger tyvärr

• Svar på tråden 200kvm hus
  • Anonym (Ping)

Varför skulle det bli svårsålt? Är det ett väldigt dyrt område?

• Anonym (Li)

Är husets stl som oroar . Att man vill bo mindre i framtiden. ...
    Garaget är på 60kvm. Finns det någon mer nackdel med stort hus förutom uppvärming? Så dåligt på detta? Fastighetsskatt behöver inte betalas på 12 år men går den efter husets stl?

Det är ett dyrt område men vi får huset 1milj från utgångs o det har ju varit svårt att sälja nu..tänker att hade de gått ut med priset vi fått så hade det inte varit samma problem . Dock väldigt stort fint hus o höga priser omkring. Nytt område o skolan är helt ny tänker att det är positivt iaf.

• OlgaElvira

Enligt min erfarenhet behöver man mer bostadsyta när barnen blir äldre. Först ska flickvänner/pojkvänner sova över. Då behövs det där allrummet med tv så man slipper tjoandet när de spelar spel. Sedan flyttar de, men då kommer snart barnbarn. Då driver man periodvis pensionatsverksamhet. 

Vi har nu ett 1 1/2 planshus med tre sovrum, badrum och allrum ö.v. Där drar vi ner värmen när vi inte har besök. Nedre plan har vi kök, tvättstuga, badrum, vårt sovrum och vardagsrummet. Det räcker utmärkt för oss två. 

• Anonym (Ping)

200 kvadrat är ju inget extremt stort hus, utan en helt normal villa. Jag tycker du oroar dig för lite märkliga saker...

• Anonym (Olivia)

200 kvadrat är inte särskilt mycket större än det ni har nu rent konkret. När ni flyttat in och bott ett år  kommer det rent av kännas trångt ... 

Jag har där jag bor ett område med radhus i sutteräng på 195 kvadrat , populärt för barnfamiljer men alla är lika förvånade över hur litet det är för att planlösningen innebär snedtak, två trappor som tar många kvadrat och väldigt mycket vinklar och vrår och väldigt små sovrum samt två allrum utan dörrar som är väldigt svårmöblerad.  

Med det sagt så oroar du dig för något som inte är ett problem.  

• Anonym (Kvm)

Om man tar med biytorna så är det ungefär storleken på husen där vi bor. 2 plans med ca 100 uppe och 100 nere. Väldigt lättsålt och skola i närheten. 

Att det är svårsålt nu har nog mer haft med konjunkturen att göra än något annat. Det är samma på många platser. 

Vi har 140 och det är litet eftersom planlösningen inte är världens bästa. 

Se över rummen som barnen har. Vad vill ni att de ska rymma förutom säng. Skrivbord, soffa, klädförvaring osv. Se till att ni får in sådant ni önskar och att det finns luft över att röra sig på. 

Fundera på vilka behov ni har nu och vad ni tror ni kommer ha i framtiden. Skulle själv inte ha några problem med 200 kvm med 2 tonåringar. När de flyttar ut så blir det hobbyrum av i alla fall det ena rummet och gästrum av det andra. 

Uppvärmningen är ju vad ni gör det till. Finns ju många alternativ till uppvärming. 

Få jag hört vill bo mindre med barn, snarare fler kvadrat, en stor tvättstuga och sociala utrymmen. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Man ska inte stirra sig blind på storleken. Planlösningen är viktigare. Vi bor två vuxna och två barn i en enplansvilla på 117 kvm. Det räcker för oss, b la för att planlösningen är genomtänkt och passar oss. Men vi skulle inte vilja bo mindre. Och 200 kvm är inte svårsålt, många större familjer söker hus i den storleken.

• Anonym (Ellie)

Kan man stänga av delar av huset och inte ha varmt överallt? Då kan man ju reglera lite själv hur dyrt det blir på vintern.

• Anonym (350 kvm)
    Anonym (Li) skrev 2024-05-15 14:01:21 följande:
    200kvm hus

Vi bor på 120 kvm idag utan garage. Mannen o sonen älskar att meka o dröm om större o garage. Nu har vi hittat ett hus på 210 kvm på två vån o ett dubbelgarage. Vi har 3 barn o kommer behöva boytan nu men funderar på om det kommer vara svårsålt i framtiden pga stl? Jag hade egentligen velat ha ett mindre hus men ett nytt hus i det området kommer bara ut enstaka gånger tyvärr

Klart ni ska ha ett större hus!

Uppvärmningskostnaderna beror per på hur bra isolerat huset är och vilken typ av uppvärmningssystem ni har. Är dessa ok så kan ni ha nästan hur många kvm som helst.

Yta är alltid bra att ha. Har ni "för mycket" kan ni göra om rum till hobbyrum, whiskeyrum, biorum etc etc. Själv skulle jag lätt kunna ha 1000kvm och ändå vilja ha mer.
Svar på tråden 200kvm hus