• Anonym (TS)

Getingbo vid lekplats

Vet någon om man kan be kommunen göra något åt det? Min dotter var där med skolan idag och sa att hennes kompis visade boet, det är vid en klätterställning på lekplatsen. 

Vi bor precis vid den också och idag har det kommit in tre getingar.. på kvällen sa dottern att hon vet varför och berättade om boet. Det känns ju inte så bra att det är ett getingbo där massa barn leker, tänk om någon är allergisk och blir stucken . Är det kommunens ansvar eller vem ska ta bort det? 

• Svar på tråden Getingbo vid lekplats
  • Anonym (Liv)

Kommunen ansvarar för lekplatsen, så ring dem så kan de kontakta anticimex.

• Anonym (Ja)

Man brukar kunna maila park och miljö-avdelningen i kommunen.
    Ta en bild och skicka med. Här i Göteborg där jag bor är de snabba att agera när det är något som utgör en potentiell fara för barn.

• Anonym (TS)

Tack för svaren! Ska kontakta kommunen imorn och gå och kolla själv hur det ser ut. 

• Anonym (...)

Är det inte så att man helst ska låta getingar vara, biologisk mångfald och det där

• Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2024-05-17 16:26:53 följande:

Är det inte så att man helst ska låta getingar vara, biologisk mångfald och det där

Tror det är mest bin? Men det var nån som sa att man kan flytta på det också? Har iallafall ringt kommunen så får vi se. Hade det varit i skogen tycker jag såklart de får vara där men på en lekplats är inte bra.. 
  • Anonym (...)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-17 16:44:41 följande:
    Tror det är mest bin? Men det var nån som sa att man kan flytta på det också? Har iallafall ringt kommunen så får vi se. Hade det varit i skogen tycker jag såklart de får vara där men på en lekplats är inte bra.. 

verkar vara getingar också, hittade detta på en enkel googling

Getingar spelar en viktig roll i ekosystemet, inte bara som naturliga skadedjursbekämpare, men också som pollinatörer. Genom att besöka blommor för att förtära nektar bidrar de till pollineringen av många växtarter, vilket är avgörande för biologisk mångfald och ekosystemens hälsa.

• Anonym (Ja)
    Anonym (...) skrev 2024-05-17 16:26:53 följande:

Inte på en lekplats.
    Men självklart låta bon ute i naturen vara.
Svar på tråden Getingbo vid lekplats