Det är verkligen inte idealiskt på något sätt, och jag skulle till varje pris ha undvikt det. Som andra sagt, har man skaffat barn så måste de komma först. Men ibland finns inga andra alternativ, och då får man göra det bästa. Jag har några i min närhet som har en förälder på distans av olika anledningar, och de löser umgänget på olika sätt.
En del av umgänget får ske på facetime. Så klart spontant, men man kan också ha fast dag/dagar i veckan där man äter middag tillsammans, tittar på en film (genom att dela skärm på datorn), spelar online spel, göra läxor tillsammans osv. Är det små barn kan distansföräldern läsa godnattsaga över facetime några gånger i veckan.
För äldre barn jan man lägga extra mycket krut på chat, för att ha någon slags daglig närvaro.
På några av loven får barnen resa till den andra föräldern. Distansföräldern får resa regelbundet till barnen. Någon jag känner har en liten övernattningslägenhet på gamla orten och är där kanske en långhelg i månaden för att umgås med barnen.
Som sagt, inte kul, men måste man så går det att hitta lösningar som gör att umgänget inte behöver vara så värst mycket mindre än hos skilda föräldrar som bor på samna ort.