• Anonym (Klassificering)

Varför ska allt klassificeras och delas in i fack?

Varför är människan så besatt i att dela i allt i fack eller definitioner? Speciellt när det kommer till människor och relationer. Det är ju så sjukt irriterande. Varför är det så svårt att bara ta folk för den de är istället för att hålla på med "X är si som person" eller "Y är sådan". Om man träffar någon man tycker om ska det genast definieras i form av pojk-/flickvän, särbo, sambo eller whatever. 

Träffar en gammal vän (25 år tillbaka snart), vi kommer båda nyligen ut ur varsin separation. Han ligger väl ett halvår före mig i läkningstid. Vi pratar/messar nästan dagligen om allt mellan himmel och jord. Vi ses lite då och då när allt klaffar, myser och har det trevligt. Vi gillar varandra helt enkelt. Pratade lite igår om vad det nu är som försiggår mellan oss och konstaterade att "det vete tusan, men det är trevligt så vi flyter med". Det enda vi lovade varandra var att vara öppna, både om det känns för komplicerat och om det kommer in någon annan i vårt liv. Men det känns som att när man pratar med andra om det hela så kommer man hela tiden till att vår relation ska definieras som något och när man svarar "ingen aning" om både vad vi är och vart vi är på väg, då blir folk så ställda.

Äh, det är väl bara min hjärna som är lite vrickad. Har ju alltid avskytt när folk i min omgiving placerat mig i ett fack, att "Hon är si och så som person" och bara ser en del av mig, inte hela paketet. Eller vill ändra på det som inte passar in i facket jag är placerad i. 
Svar på tråden Varför ska allt klassificeras och delas in i fack?