• Anonym (VällingMamma)

    Istället för välling på morgonen

    Hallå där alla föräldrar finns det någon som kan hjälpa en mamma i nöd? 🤗

    Min son är ca 8.5 månad. Vi har sakta men säkert fasat ut amning och har nu natten och morgonamningen kvar. 
    Jag har alltid tänkt att amningen han gör på morgonen direkt när han vaknar kommer bli lätt att ersätta med välling. Tji fick jag för han ratar välling helt. 
    Grejen är den att äter han inte nått direkt så blir han skitsur hela morgonen.
    Han äter gröt ca 2h efter att han vaknat och den har vi provat att ge tidigare men då är han absolut inte sugen. 
    Så det jag undrar är, ni som har barn som inte gillar välling, har ni hittat nått annat liknande välling som funkar? 

    (Vi har provat olika sorter och att ge lite då och då för att han ska vänja sig vid smaken, så ingen tror att jag skriver detta efter första smakprovet)

  • Svar på tråden Istället för välling på morgonen
  • Anonym (V)

    Testa ersättning. Du kan också testa att blanda lite välling eller ersättning i bröstmjölk för att vänja.

  • MsM84

    Kan bara säga att mina barn har totalratat Sempers men kastat sig över nestle. Ursäkta att jag kom med ett tips du inte ville ha.

  • Anonym (ant)
    Anonym (VällingMamma) skrev 2024-05-13 08:19:22 följande:
    Istället för välling på morgonen

    Hallå där alla föräldrar finns det någon som kan hjälpa en mamma i nöd? 🤗

    Min son är ca 8.5 månad. Vi har sakta men säkert fasat ut amning och har nu natten och morgonamningen kvar. 
    Jag har alltid tänkt att amningen han gör på morgonen direkt när han vaknar kommer bli lätt att ersätta med välling. Tji fick jag för han ratar välling helt. 
    Grejen är den att äter han inte nått direkt så blir han skitsur hela morgonen.
    Han äter gröt ca 2h efter att han vaknat och den har vi provat att ge tidigare men då är han absolut inte sugen. 
    Så det jag undrar är, ni som har barn som inte gillar välling, har ni hittat nått annat liknande välling som funkar? 

    (Vi har provat olika sorter och att ge lite då och då för att han ska vänja sig vid smaken, så ingen tror att jag skriver detta efter första smakprovet)


    Men har du amningen kvar fortfarande? För mina barn accepterade flaska/välling först när amningen inte längre var ett alternativ. Då gick vällingen jättebra.

    Så antingen ammar du ett tag till, och provar igen med vällingen när du slutar amma, eller så slutar du amma på en gång och ser om vällingen fungerar. 
  • Aliona

    Mitt barn gillade heller aldrig välling, och då hoppade vi glatt över det för att slippa riskera att hamna i vällingträsket. Vi gav doch ersättning ett tag då jag slutade helt att amma vid 4-5 mån. På morgonen fick han gröt, mosad banan, vitt bröd med leverpastej eller medsmör. Vaknade han långt innan frukost kunde vi ge klämmis först, men generellt var det frukost på morgonen och då fick han äta. Barn vänjer sig fort vid rutiner. 

  • Anonym (.)

    Ersättning har använts hos oss.
    Det bästa är väl att vänja barnet vid ersättning (eller välling) dagtid, och inte gå direkt på det när barnet väntar sig amning. När det sedan är gott att få kan man prova att ge det direkt på morgonen. 
    Har du provat grötklämmisarna?

  • Anonym (Janne Max)

    Jag har själv inte barn men jag tänker att det kanske går att göra gröten smaskigare? Göra den lösare, som ett mellanting mellan välling och gröt. Lite grädde i kanske, mosade bananer eller nåt annat. Jag minns jag åt nån slags fruktgröt som barn, har för mig det var äpplesmak, men minns inte riktigt. Provat mannagrynsgröt?

  • Anonym (VällingMamma)
    MsM84 skrev 2024-05-13 08:27:11 följande:

    Kan bara säga att mina barn har totalratat Sempers men kastat sig över nestle. Ursäkta att jag kom med ett tips du inte ville ha.


    Ja det var lite det jag hoppades på då vi började med Semper, men han är inte så förtjust i nestle heller, vi har prövat både med naturell och smak Glad
  • Anonym (VällingMamma)
    Anonym (ant) skrev 2024-05-13 08:31:22 följande:
    Men har du amningen kvar fortfarande? För mina barn accepterade flaska/välling först när amningen inte längre var ett alternativ. Då gick vällingen jättebra.

    Så antingen ammar du ett tag till, och provar igen med vällingen när du slutar amma, eller så slutar du amma på en gång och ser om vällingen fungerar. 
    Jag ammar ingenting på dagen. Han äter gröt till frukost och kvällsmat och så lunch, middag och mellis själv. Det är någon gång på natten och just när han vaknar som är kvar nu :) 
  • Anonym (Loop)

    Men kanske prova något helt annat som lite frukt och en mjuk smörgås i bitar, yoggi?

  • Anonym (Janne Max)
    Anonym (Loop) skrev 2024-05-13 09:03:47 följande:

    Men kanske prova något helt annat som lite frukt och en mjuk smörgås i bitar, yoggi?


    Ja, jag minns jag ofta åt varm choklad med smörgås nertryckt i muggen. Blev en trevlig massa som var lätt att äta med sked Tungan ute
Svar på tråden Istället för välling på morgonen