1-åring som nattammas
Min dotter har precis fyllt 1 år och hon vill fortfarande amma om nätterna för att somna om. Jag har mått riktigt dåligt av amningen senaste månaderna men fortsatt endast för att sömnen ska fungera. Det hjälper inte med napp, gosedjur, bära upp henne, vagga osv., utan hon skriker tills hon får bröstet, och jag har gjort allt för att få sova. Jag ska på jobbresa om några veckor och kan då inte sova med henne, men har panik över hur vi ska få henne att sova.
BVC och de flesta i omgivningen säger att det "bara" är att ställa in sig på några svåra nätter med mycket skrik. Jag förstår resonemanget men är så känslig för ledsna barn, så det slutar alltid med att jag avbryter försöken. Det känns som jag sviker henne när hon gråter så hysteriskt. Eftersom hon är så extremt ledsen undrar jag också om det verkligen bara blir några nätter, eller om det kommer att fortsätta en längre tid... Hade inga problem med att sluta nattamma min son, så det är ju verkligen stor skillnad på barn och barn.
Jag är ju i en liten rävsax nu med anledning av min jobbresa, men för att få sova långsiktigt är jag nästan beredd på att ta med en barnvakt och betala extra hotellrum... Dock kvarstår ju problemet till sen. Någon med erfarenhet som nattammat 1-åring? Om du slutade tvärt, blev du nöjd med resultatet, alltså blev sömnen bättre?