Först och främst kan du tyvärr inte göra så mycket om inte han själv vill eller förstår att han behöver sluta. Du ska inte ta ansvar över honom.
Har själv tagit alldeles för mycket ansvar för mina föräldrar, slitit sönder mig själv mer eller mindre. Men av andra anledningar. Ångrar inte det på så vis. Men nu i efterhand skulle jag inte ha gjort det vissa gånger när jag själv mådde skit. Så tänk efter först bara så du är noga med att du verkligen orkar och har energi över till det. Man har ingen skyldighet som barn att ta hand om sina föräldrar, så är det bara. Sen vill man kanske, det är en annan sak. Men bra att ha det i bakhuvudet.
Men mitt tips är att iallafall inte säga saker som att han bara Måste sluta osv. Det kommer inte funka ändå. Prata lugnt. Säg att Du är orolig. Att Han gör sitt barn orolig. Fråga om han kan dra ned på det/sluta för Din skull. Fråga om han kan ta hjälp av tex vården eller soc. Gör en anonym orossnmälan hos soc. Det gjorde jag på min mamma och min morbror. Min morbror var alkis. Han har fått hjälp nu. Super en del än, men iallafall fått hjälp för det. Det är väl mina tips iallafall.