• Anonym0101999

    Bråk med en person i förhållandet som har både Autism och ADHD

    Hej allihopa, detta kommer bli ett långt inlägg men jag hoppas att ni kan ta er tid att läsa detta, jag mår väldigt dåligt och behöver eran hjälp. 


    Min förra kille har både Autism och ADHD, och jag har ADHD och Eips och även OCD. 


    vi två började diskutera för ungefär 3 veckor sedan, över en liten och onödig sak. Problemet var att vi två bråkade i en grupp chatt, hans ena vän var med i den och sen även min ena vän. Hans vän lade sig i allt hela tiden och sa att då Erik (säger inte min fd killes riktiga namn utan tog bara något) ville att HAN (hans vän) skulle prata åt honom, hans vän förklarade att Erik har svårt att förklara pga hans diagnoser. Erik sa till mig bara en vecka innan att han tycker att det är
    jobbigt att alla ska hjälpa honom med allt, så jag blev lite fundersam. 


    Jag försökte nå fram till Erik men hans vän pratade bara mer och mer och mer och tillslut blev jag så trängd att jag slängde ur mig ett glop ord.. det var h*runge. Med min Eips så har jag väldigt svårt att hantera mina känslor, särskilt när jag blir trängd. Men det är ändå ingen ursäkt för det jag sa. Det var inte okej alls och jag bad senare om ursäkt till Erik och han förlät mig. 


    Iallafall sedan så lämnade jag den gruppen, men Eriks vän spammade mig om att jag skulle svara för att det var tydligen väldigt viktig, jag gick in i samtalet igen och jag Eriks vän sa ?Bara så du vet så vill Erik att du ska veta att det verkligen verkligen är slut mellan er?. 


    Jag lämnade återigen gruppen och mådde väldigt dåligt, men några dagar senare så började jag och Erik skriva, han sa att bara om han får tid att bearbeta allt så skulle vi bli tillsammans igen, han sa att han älskade mig innerst inne. både jag och han är 15 år gammla.
    Han sa att han bara behövde 1-3 dagar att bearbeta allt, men att det kunde bli mindre och längre tid. 


    vi försökte komma på en kom som skulle passa för oss båda, men han behövde sin tid att bearbeta allt. så jag gick med på hans kompromiss, att vi bara skulle höras en stund på kvällen under hans bearbetning.  


    Men oftas när vi pratade så började vi bråka. Mamma försökte lösa det så gott som hon kunde mellan mig och Erik. 


    Jag var tvungen att åka akut in till sjukhuset i torsdags förra veckan, Erik var orolig och ville gärna ha uppdateringar om hur det gick och så, han skrev även att han älskade mig innerst inne.

    Dagen efter skulle han sova över hos sin vän, den här vännen var även den vännen som var med i gruppsamtalet, och hen har försökt förstöra mellan mig och Erik ända sen vi blev tillsammans i September. 


    Iallafall på lördagen så skrev jag till Erik ?det har gått två veckor nu, när kan vi bli tillsammans?. Erik ignorerande mig och jag var tvungen att spamma honom för att han skulle svara. Han hade skrivit dagen innan att han skulle sova över hos den här vännen och att han inte skulle kunna svara så mycket. 


    När han väl svarade så frågade jag ?vill du ens ha mig? och han sa ?nej?. Han har spelat såhär på mina känslor nu, ända sen vi bråkade. Ena sekunden så vill han ha mig, och säger att det kommer bli vi igen och att han älskar mig innerst inne, men nästa så ändrar han sig. 


    Bråket urartade och han kallade mig j*vla åsna. dagen efter så pratade vi och han sa att han hade sagt så för att han var arg. Men han behövde tid att tänka ut hur han skulle be om ursäkt, vilket jag tror beror på hans Autism eller ADHD. 


    Han förklarade även för min mamma att han hade börjat tappa mer och mer känslor för mig, och att det hade varit så i ett par dagar, men ändå så sa han bara Någon dag innan att han älskade mig innerst inne och att han ville att det skulle bli vi två igen. 


    Han kom med förslaget att vi inte skulle höras på ett tag, sedan skulle vi börja prata som vänner och sedan skulle vi se hur det blev. 


    Men dagen efter sa han att han inte hade några känslor kvar, och att han som han kände då inte trodde att det skulle bli vi två igen, inte ens om vi var ifrån varandra ett tag. 


    Ha i åtanke nu att han har sin Autism och ADHD och att han var velat väldigt mycket fram och tillbaka. 

    Senare den dagen så skickade hans vän en screen shot på att Erik har
    bärjat skriva med nya tjejer, vilket Kan vara fejk. Dom kan ha fejkat den konversationen för att såra mig, men jag vet inte. Om det skulle vara sant så började han skriva med andra tjejer direkt. 

    Allt detta hände för snart 1 vecka sen.


    Så nu kommer min fråga, tror ni att han har agerat med att säga att han inte har några känslor kvar för mig för att få sin tid? För att kunna tänka över allt och bearbeta och förstå allt? Han har ju ändå sina diagnoser. 


    Tror ni han kommer komma tillbaka till mig när han har smällt allt?

    Det klickade så bra mellan oss, vi båda har sagt att det är något speciellt mellan oss. 

  • Svar på tråden Bråk med en person i förhållandet som har både Autism och ADHD
  • Anonym (ADHD med drag av autism)

    Låt en autist få vara i fred emellanåt. Utsätt inte autister för starka känslostormar eller något impulsivt när det kommer till det känslomässiga. Ge dem betänketid och går det för lång tid får man kräva ett beslut av dem. Typ efter en vecka.

    vi vet nämligen inte alltid vad vi känner spontant. vi måste tänka efter vad vi känner. Kanske du själv hinner gå igenom dina egna missar i ditt agerande under den tiden så att ni kan prata om det seDan.


    autister gillar handlingar som är rationella. Så även efter ett bråk eller något som har hänt kan man komma och förklara varför man gjorde som man gjorde, vad som hände, varför man sa vissa saker och sedan komma med egna lösningar för att förebygga det till nästa gång. Här är det bara dik egna självreflektion som kommer in. du kan fundera över detta medan han funderar över sitt. Alltså Hur ska du göra nästa gång för ett det inte ska bli så igen?

    lycka till. Och ta hjälp för dina egna problem. Eips medför ju problem för alla, inte bara autister.

Svar på tråden Bråk med en person i förhållandet som har både Autism och ADHD