• Anonym (Förvirrad)

Hur gör alla andra? (Sovstund bebis, storasyskon föris 15 timmar)

Jag fattar inte hur jag ska få ihop det. Hur gör alla andra?

Jag har två barn på två olika förskolor (pga åldrarna, alla femåringar går i en egen byggnad med egna pedagoger) och är föräldraledig med en 15 månaders.

Jag har försökt dra ut på det så länge som möjligt men lilla tjejen visar nu att hon behöver få gå över till en sovstund per dag istället för två.

Våran kommun är så hårda med förskoletiderna. De får gå måndag-torsdag 08:15-13:15 och INGET ANNAT (mellanbarnet går ej måndagar).

En sovstund per dag kommer ju innebära att hon behöver sova ca. 11:30-14:00 till en början och jag måste köra bil 20 minuter för att ta mig till förskolan. 

Det skulle bara handla om en månads nödlösning för sen går dom ju på sommarlov. Men det finns ju inget sätt att lösa detta på? Eller??

• Svar på tråden Hur gör alla andra? (Sovstund bebis, storasyskon föris 15 timmar)
  • Anonym (Lisa)

Behöver de gå på förskola den månaden? Eller kan de lika väl få ledigt direkt? Det kanske är lättast?

• Anonym (Hm)

Går det att lilltjejen kan vila i vagn eller sele på förmiddagen istället för att helt sova, och då hålla ut till hämtningen av storasyskonet? 

• Anonym (Förvirrad)
    annabellelee skrev 2024-05-10 15:29:01 följande:

Men kan inte sovstunden vara 13.30- 15.00? Varför måste den vara 11.30 --14.00?

För att få tillräckligt med vakentid på kvällen för att kunna somna mellan kl 19-20 främst. En och en halv timme som för kort vila för min tjej. Lägger jag henne 13:30 skulle hon nog behöva få sova till minst 15:30-16:00. Sova mellan 19-20 (senast 20:00) ger bäst nattsömn också. 

Sen kommer jag omöjligt kunna håll henne vaken i bilen om hon vaknar runt 06:00-07:00 på morgonen och jag måste åka och hämta på förskolan 12:45 (hemifrån). Då kommer hon TOKsomna i bilen på väg dit och jag kan inte låta henne sova i bilen för det är sommarvarmt och tomgångskörning är förbjuden på förskolans parkeringen, plus alla tänkbara säkerhetsskäl

• Anonym (Hm)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-05-10 15:37:38 följande:

För att få tillräckligt med vakentid på kvällen för att kunna somna mellan kl 19-20 främst. En och en halv timme som för kort vila för min tjej. Lägger jag henne 13:30 skulle hon nog behöva få sova till minst 15:30-16:00. Sova mellan 19-20 (senast 20:00) ger bäst nattsömn också. 

Sen kommer jag omöjligt kunna håll henne vaken i bilen om hon vaknar runt 06:00-07:00 på morgonen och jag måste åka och hämta på förskolan 12:45 (hemifrån). Då kommer hon TOKsomna i bilen på väg dit och jag kan inte låta henne sova i bilen för det är sommarvarmt och tomgångskörning är förbjuden på förskolans parkeringen, plus alla tänkbara säkerhetsskäl

Fast vet du att hon inte somnar där ändå eller tror du bara? Mina har alltid somnat samma tid på kvällen så länge de inte sovit mer än till 16. 

Annars får hon ju få två korta sov, med avbrott att gå in och hämta storasyskonet (om hon vaknar då).
  • Anonym (?)

Nu har inte jag egna barn, men om du har en vagn eller stol till bebisen, bara ta med bebisen in när du hämtar syskonen? Fattar inte problemet riktigt....

• Anonym (Hm)
    Anonym (?) skrev 2024-05-10 15:57:59 följande:

Nu har inte jag egna barn, men om du har en vagn eller stol till bebisen, bara ta med bebisen in när du hämtar syskonen? Fattar inte problemet riktigt....

Problemet är väl att barnet sover väldigt kort dit och Ts inte vill väcka bebisen. En del barn är inte jätteroliga om de väcks kort efter de somnat och kan ha svårt att somna om. Därav min fråga om ts barn var så eller kunde ta två korta sov i rad.
  • Jemp

Måste ni åka bil? Går det att gå/åka buss, och hitta på något med stora barnen medan lilla sover i vagnen? 

Eller sova 10.30-13?

• Studentpappa

Ett enkelt sätt för att slippa krångla är väl att ta sommarlov en månad tidigare?

Ride it like you stole it
  • Hope12

Hämta barnen 11:30 istället?
    Eller be personalen komma ut till grinden med barnen om bebin "toksomnar" i bilen? 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Hm) skrev 2024-05-10 15:33:18 följande:

Går det att lilltjejen kan vila i vagn eller sele på förmiddagen istället för att helt sova, och då hålla ut till hämtningen av storasyskonet? 

Tack alla för hjälp att tänka! Särskilt du ovan.

Nu har jag provat följande sedan i söndags och hittills har det funkat JÄTTEBRA:

Hon vaknar 06:45-07:15 
    Sover 20 minuter i vagnen ca klockan 10:15

Hon är absolut trött och jag känner mig taskig när jag väcker henne men hon blir inte ledsen och får snabbt full fart igen

Vi hämtar på föris 13:15. Hemma runt 13:30

Omkring 14:00 lägger jag henne igen i spjälsängen och sedan får hon sova till runt 15:30-16:00

Nattsömnen har fungerat superbra!

vi klarar oss så här fram till skolavslutningen. Tack!
  • Anonym (Förvirrad)
    Studentpappa skrev 2024-05-10 17:35:07 följande:

Ett enkelt sätt för att slippa krångla är väl att ta sommarlov en månad tidigare?

Några av er tyckte tidigt sommarlov och det är klart de skulle kunna få det.

Men vi bor ganska avsides och på föris har de tillgång till sina bästa vänner 5 timmar om dagen plus att maj är en extra rolig månad med utflykter från föris, besök på grundskolan för inskolning av blivande 6-åring, sommarfester osv. Så det skulle kännas som jag berövande dem något. De älskar föris och har alltid valet att vara hemma de dagar de vill. 

• Anonym (Hm)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2024-05-14 11:29:22 följande:
     Tack alla för hjälp att tänka! Särskilt du ovan.

Nu har jag provat följande sedan i söndags och hittills har det funkat JÄTTEBRA:

Hon vaknar 06:45-07:15 
    Sover 20 minuter i vagnen ca klockan 10:15

Hon är absolut trött och jag känner mig taskig när jag väcker henne men hon blir inte ledsen och får snabbt full fart igen

Vi hämtar på föris 13:15. Hemma runt 13:30

Omkring 14:00 lägger jag henne igen i spjälsängen och sedan får hon sova till runt 15:30-16:00

Nattsömnen har fungerat superbra!

vi klarar oss så här fram till skolavslutningen. Tack!
    Åh vad kul att ni hittade något som funkar. Just att få en liten sömn ibland har jag upplevt kan göra stor skillnad, istället för att försöka att hålla en trött bebis vaken lite för länge.
Svar på tråden Hur gör alla andra? (Sovstund bebis, storasyskon föris 15 timmar)