• Anonym (Flärare)

Får en förskollärare klä sig i svart?

Jag har arbetat i förskolor i nästan 20 år. Är nu närmare 50 och märker att föräldrars krav ökar.
    Igår ville en mamma till ett barn prata enskilt med mig. Hon upplevde det konstigt att jag ofta klär mig svart och att det inte uppskattades av henne och hennes man. 
    Det stämmer att jag ofta har svarta bekväma kläder. Dels för att jag arbetar med mycket skapande material med barnen och ofta har barn nära under måltider då det spills mat och dryck. Jag tycker själv att det känns bäst att ha tåliga kläder och JAG tycker att svart är en tålig färg. Försökte förklara men det gick inte fram. Hon skulle prata med min chef. Det får hon gärna göra, mina arbetskläder betalar jag själv. 
    Undrar ändå... Bedömer ni era barns pedagoger så hårt?

• Svar på tråden Får en förskollärare klä sig i svart?
  • Anonym (Flärare)

En vanlig arbetsdag kan jag klä mig i svarta eller blå jeans/stretchbyxor och en långärmad eller kortärmad svart top. Kofta till det. Ofta ett "roligt" halsband eller brosch som man kan ha som samtalsämne med barn som behöver lite avledning. Fräscha kläder.

• Anonym (Lärare)

Det ska de skita fullständigt i. Så oförskämt!

• Pundran

Du får naturligtvis klä dig i svart. 

Hoppas din chef står upp för dig och svara mamman att ni har rätt att ha vilka kläder ni vill och att hon beter sig gränslöst som lägger sig i något sådant.

• Hellishen

Man hoppas ju att detta är en påhittad fråga. Helt sinnessjuka föräldrar annars! Hoppas verkligen din chef ryter ifrån och ber dem sluta trakassera personalen 🤯

• AndreaBD

Helt sanslöst! Det har inte föräldrarna med att göra!  Är nyfiken: Vad hade hon mot färgen svart? Trodde hon att barnen blir deprimerade av det, eller tror hon att det tyder på att du skulle vara satanist eller liknande? 

• Anonym (Flärare)
    Hellishen skrev 2024-05-09 12:44:50 följande:

Man hoppas ju att detta är en påhittad fråga. Helt sinnessjuka föräldrar annars! Hoppas verkligen din chef ryter ifrån och ber dem sluta trakassera personalen 🤯

Man kunde ju hoppas men det är den inte.
  • Anonym (OMG!)

Herreguuuud vilken jobbig förälder. Så länge du är  praktiskt klädd så har ingen med det att göra.

Även om du har lila hår, tatueringar och pandasmink så har ingen med det att göra. Kommer barnen fråga? Troligen. Kommer de vara nöjda med svaret när du säger att alla gillar olika, men du gillar lila hår/tatuering/pandasmink? Absolut!

• Anonym (E)

Helt absurt! Jag avundas inte personalen i förskolor och skolor idag. Vissa föräldrar beter sig helt skamlöst mot personalen som om de vore deras privata tjänstefolk. 

Nu är min son snart stor men nej, jag skulle aldrig ha tänkt så när han var liten. Det enda jag brydde mig om var hur personalen drev verksamheten och betedde sig mot barnen. Jag har både dåliga och bra erfarenheter av det men jag var aldrig respektlös mot personalen. 

Det enda klädesplagg jag skulle invända mot är niqab. I övrigt har man inte med personalens klädsel att göra. 

Är föräldrarna möjligen antroposofer? 

• Anonym (Flärare)
    AndreaBD skrev 2024-05-09 12:45:29 följande:

Helt sanslöst! Det har inte föräldrarna med att göra!  Är nyfiken: Vad hade hon mot färgen svart? Trodde hon att barnen blir deprimerade av det, eller tror hon att det tyder på att du skulle vara satanist eller liknande? 

Hon tyckte inte att det passade att vara klädd i svart när
    man är med små barn. Hon kände någon som själv arbetar på förskola (givetvis gör alltid denna sortens klagande föräldrar det) och denna person tyckte att det var helt fel av mig. 
  • Anonym (Flärare)
    Anonym (OMG!) skrev 2024-05-09 12:47:41 följande:

Herreguuuud vilken jobbig förälder. Så länge du är  praktiskt klädd så har ingen med det att göra.

Även om du har lila hår, tatueringar och pandasmink så har ingen med det att göra. Kommer barnen fråga? Troligen. Kommer de vara nöjda med svaret när du säger att alla gillar olika, men du gillar lila hår/tatuering/pandasmink? Absolut!

Helt rätt, inget barn har någonsin påpekat mina kläder. 
Svar på tråden Får en förskollärare klä sig i svart?