• jozelyn

Min pojkvän har blivit satt i förvar

Usch det är så nytt och overkligt allting 😢
    Min fina, alltid positiva och glada pojkvän blev tagen av polisen i veckan. Han skulle på möte på Migrationsverket och polisen väntade på honom där och bara tog honom rakt av. En sån chock för oss alla!

Han sitter i Gävle och jag måste hälsa på så fort som möjligt har jag bestämt. Men hur går det till?
    Är det nån som varit till ett förvar? Hur länge får man besöka? Får man sova över? Vad får man ge till den intagna?

Tråkiga frågor i en ny tråkig verklighet 😪

• Svar på tråden Min pojkvän har blivit satt i förvar
  • Anonym (S)

Varför är han tagen i förvar? Brott eller utvisning?

• Anonym (S)
    jozelyn skrev 2024-05-09 10:44:37 följande:

Utvisning

Ok, tragiskt så klart. Men hur kan detta komma som en chock? Han måste ha vetat en längre tid att han skulle bli utvisad. Att de tagit honom i förvar tyder på att han vägrar samarbeta med Migrationsverket på ett eller annat sätt, eller om det finns brott i bakgrunden.

Jag har inte erfarenhet av denna typ av förvar men du kommer inte att få sova över i alla fall. Han får inte ta emot alkohol eller skadliga föremål. Det som tas med måste godkännas först. Du måste kontakta din pojkvän för han är den som måste boka in besöket. Det är inte säkert att ni får träffas och det är inte säkert att ni isf träffas enskilt, besöket kan komma att övervakas. Vid besöket får du inte ta med dig ytterkläder, väska mm.

Här har du informationen, se rutan längst ner för besök: www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Lamna-Sverige/Uppsikt-och-forvar.html
  • jozelyn

Ja jag visste att det kunde hända. 
    Nej jag trodde inte det skulle hända utan förvarning. 

Och ja jag har läst all information och artiklar och texter som finns i den stora googlesoppan, jag vände mig hit för att se om nån hade personlig erfarenhet. 

Nu har vi iallafall bokat en tid så snart kommer jag veta själv. 

• Anonym (Elvin)

Föreningen FARR jobbar med Asylrätt. Så här står det på deras hemsida: 

Om du vill tipsa en förvarstagen om att kontakta oss:
    Kanske vill hen fråga något eller boka tid med oss innan vi kommer ut på vår besökstid, meddela att det är mycket bra ifall hen skriver: namn, telefonnummer, avdelning, vad hen behöver hjälp med och om hen vill ha en tolk när vi träffas. Förvarsbesöksgruppens e- postadress: [email protected]

Vill du bli kontaktad? Vill du fråga eller tipsa FARR om något?
    Maila [email protected] eller använd kontaktkupongen!
    Om du väljer att ringa till telefonsvararen 0736-811229eller skicka ett sms så kommer du att bli uppringd.

Vi i FARR arbetar i stor utsträckning ideellt och ibland kan det ta tid för oss att svara, men vi återkommer så snart vi kan.

https://farr.se/

• Anonym (Lizen)
    jozelyn skrev 2024-05-09 17:54:04 följande:

Och ja jag har läst all information och artiklar och texter som finns i den stora googlesoppan, jag vände mig hit för att se om nån hade personlig erfarenhet. 

Förlåt men trodde du att migrationsverket/polisen skulle varnat honom, då hade han väl inte dykt upp på mötet? De kan ju inte varna folk för då gömmer de sig ju bara. Har man inte asylrätt så har man inte, då får man försöka ta sig in i landet på annat sätt.
  • Anonym (S)
    jozelyn skrev 2024-05-09 17:54:04 följande:

Klart det kan hända utan förvarning. Men det måste ha gått ganska långt om de tar till såna här metoder. Han saboterar chanserna för sig själv genom att hålla sig undan, men nu lär han inte ha mycket till val.

Märkligt om du tror att andra regler ska gälla just er än de som står på Migrationsverkets hemsida och annan info.....
Svar på tråden Min pojkvän har blivit satt i förvar