• Anonym (Oroad mamma)

    Han har börjat kräva nattumgänge

    Har en dotter på 2 år vars pappa inte haft något större intresse i hennes liv, vi hade från början gemensam vårdnad. Men efter massa möten på socialtjänsten så sa han att han inte längre ville ha gemensam vårdnad och överlät hela på mig. Sa även till soc att han inte har särskilt stort intresse för vår dotter. Efter denna tid kan han från att träffa henne hos mig,plus ignorera henne i månader. När dom ser surfar han mest på mobilen eller sover på min soffa. 
    Han har aldrig erbjudit sig att hjälpa mig och de få gånger jag bett honom om hjälp, har han varit här,men då har även mormor fått rycka in. För han vet inte vad han ska ge vår dotter att äta, ligger åter på soffan och sover eller glor i mobilen.
    Efter mötet på soc när han skrev över vårdnaden på mig, så sa även soc klart ocjvtydligt till mig och honom att nattumgänge är uteslutet. Då hans boende är väldigt stökigt och han knappt äger några möbler,förutom en säng, databord, datatol, köksbord utan stolar och ett soffbord men ingen soffa.
    Han säger som sagt var nu att han ska fixa sin lägenhet och ha vår dotter minst 2 dygn i veckan.
    Jag får ont i magen av oro då jag anser att han inte klarar det. Underlag från soc finns ju kvar. Men detta är ju nöt hon var bebis. 
     Och han säger att jag inte kan neka honom.
    Vad gör jag nu? Och kan jag fortfarande rätta mig efter vas soc sa när vår dotter var bebis?
    Han får absolut träffa henne som tidigare men jag litar inte på att han kan tillgodose alla hennes behov.

  • Svar på tråden Han har börjat kräva nattumgänge
  • Anonym (Nja)

    Underlaget från soc är ju irrelevant om han faktiskt åtgärdat de brister som de har sett. Hur har du tänkt att han ska kunna sköta henne om han aldrig får försöka...? Och jag ser inte hur du kan neka honom, oavsett vad soc sa då. Om du nekar honom så kan det kallas umgängessabotage, något han kan dra dig till tingsrätten för.

    Det första ni kan göra är att ha medlingssamtal hos Familjerätten där ni kommer fram till en överenskommelse kring umgänget, natt som dag. Lägger fram ett umgängesschema som ni håller er till.

    Ärligt talat hade soc inte mycket att komma med även förut för det enda som egentligen behövs är säng åt barnet samt köksmöbler. Soffa är t ex inget krav för att få ha sitt eget barn.

  • Anonym (Oroad mamma)

    De jag inte skrev i tidigare inlägg är att han även till och från lider av svår psykisk ohälsa, då kan det som sagt var gå månader utan att han ens ser åt vår dotter eller hälsar. Inte ens om vi råkar ses på stan. Soc menar inte heller bara på att han har dåligt med möbler, utan hans lägenhet var väldigt smutsig och ohygieniskt. Möglig mat både i kyl,på golv i sovrum,kök vardagsrum. Även insikter som kröp runt bland detta. Han blev även erbjuden stöd och handledning av soc,som han inte tagit emot. 

    Jag nekar återigen inte till umgänge,men känner mig inte trygg att lämna vårt barn ensam i hans vård. När jag inte varit hemma och han passat henne hos mig,har som sagt var hennes mormor fått kliva in och till och med hjälpa  honom laga mat till vår dotter,för han säger att han inte vet hur man gör. Mormor får byta bajsblöja för han somnat på soffan. 
    Han tar inget som helst ansvar själv

  • Anonym (X)

    Om du har ensam vårdnad och ni har beslut om umgänget som sådant har han inget att komma med? 


    Kan han överklaga det utreds han väl på nytt?

  • Anonym (Oroad mamma)

    Och bristerna som var då är ju inte ännu åtgärdade, han har sagt att han ska ordna det,men inte när. Har även kronofogden på sig och lever på existensminimum. Så hur ska han ha råd att köpa allt han behöver för att kunna ha henne hos sig? Har även brutit all kontakt med sin egen familj då han inte vill ha med dom att göra. Farmor ska träffa vår dotter för förstan gången här nu då hon sökte upp mig och fråga om hon fick. Då han sagt att jag förbjudit detta vilket inte är sant. 

    Även hon säger att hennes son alltid haft svårt att ta ansvar.

  • Anonym (Nja)
    Anonym (Oroad mamma) skrev 2024-05-04 14:48:03 följande:

    De jag inte skrev i tidigare inlägg är att han även till och från lider av svår psykisk ohälsa, då kan det som sagt var gå månader utan att han ens ser åt vår dotter eller hälsar. Inte ens om vi råkar ses på stan. Soc menar inte heller bara på att han har dåligt med möbler, utan hans lägenhet var väldigt smutsig och ohygieniskt. Möglig mat både i kyl,på golv i sovrum,kök vardagsrum. Även insikter som kröp runt bland detta. Han blev även erbjuden stöd och handledning av soc,som han inte tagit emot. 

    Jag nekar återigen inte till umgänge,men känner mig inte trygg att lämna vårt barn ensam i hans vård. När jag inte varit hemma och han passat henne hos mig,har som sagt var hennes mormor fått kliva in och till och med hjälpa  honom laga mat till vår dotter,för han säger att han inte vet hur man gör. Mormor får byta bajsblöja för han somnat på soffan. 
    Han tar inget som helst ansvar själv


    Vilken slags psykisk ohälsa? 

    Han kanske har börjat städa...? De får väl göra ett hembesök och kontrollera hur det ser ut i värsta fall. Om det fortfarande är lika äckligt så ska hon självklart inte vara där.

    Låter som en svår situation iaf. Tror inte han får igenom nattumgänge iaf.
  • Anonym (Oroad mamma)
    Jag Anonym (Nja) skrev 2024-05-04 14:56:18 följande:
    Vilken slags psykisk ohälsa? 

    Han kanske har börjat städa...? De får väl göra ett hembesök och kontrollera hur det ser ut i värsta fall. Om det fortfarande är lika äckligt så ska hon självklart inte vara där.

    Låter som en svår situation iaf. Tror inte han får igenom nattumgänge iaf.
    Jag vet inte helt säkert vad han har då han själv förnekar,men han har svårt att sköta sin egen hygien, går ofta i samma kläder flera dagar ytan byte, hans mamma ,sover mest hela tiden och är då svår väckt.
    Hans mamma säger att han har ADHD trotssymdrom mrm hon är även säker på sig han har fler diagnoser.
    Då han skulle utredas vidare,men hsn vägrade.
    Han själv ser inte problemen. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (X)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-04 16:29:13 följande:

    Och honom särade du benen för. 


    Medan du inte får nån att sära för dig, så orättvist, snyft.
  • Anonym (lena)

    Jag har också ensam vårdnad om mina barn. Du kan absolut neka umgänge om du tycker att det är farligt för din dotter eller om pappan kan inte ta hand om henne. Den enda han kan göra är att gå till tingsrätten och kräva mer umgänge. Familjerätten ska då göra utreddningen om boende och umgänge. Jag tror inte att han får mer umgänge om han var ointeresserad tidigare och lider av psykisk ohälsa. Jag skulle neka umgänge, barn är inga leksaker. Man kan inte vara ointresserad en dag och intresserad den andra. 

  • Tukt

    Förstår din oro, men samtidigt måste man väl tro att människor kan förändras till det bättre. Kanske har han medicin numera som gör att han fungerar bättre?
    Men låter väl som att det är läge att dokumentera det mesta och ha soc nära till hands. Den stora frågan är ju hur dottern tar det där också.

Svar på tråden Han har börjat kräva nattumgänge