• Anonymt12435

DNA fragmentation - 4 missfall

Hej,

Efter 4 tidiga missfall och flera prover och utredningar har vi hittat 2 avvikande provsvar:

- Jag har höga TPO-ak 
    - Sambon har högt värde på DNA-fragmentering (spermaprov) 

Han har fått rekommendation att ta Profertil och koenzym q10 i 3 månader och sedan ta nytt spermaprov. Vi har inte kunnat prata med läkaren ännu utan endast fått info skickad, och tyvärr helg nu så jag har ingen aning om vad detta egentligen innebär. 

Någon som varit med om liknande eller har koll på hög % DNA-fragmentering? 

(TPO-ak har jag sedan innan googlat mig less på) 

• Svar på tråden DNA fragmentation - 4 missfall
  • Jollan86

Hej! 

Vi 3 tidigare missfall (2 kliniskt bekräftade och 1 icke kliniskt bekräftad, vilket är varför vi inte får en upprepad missfall undersökning). Vi tog saken i egna händer och gjorde ett fragmenteringstest i UK och fann att maken hade en fragmenteringsgrad på 46%, varav 19% hälsosamma spermier. Rekommendationen blev en ICSI med en specifik selekteringsmetod av spermier. Då där vi bor inte erkänner hög fragmenteringsgrad (eller DNA fragmentering alls) som en fertilitetspåverkande faktor så finns det ingen hjälp att få. Vi har dock varit i kontakt med en klinik privat som faktiskt erkänner fragmentering som ett problem och vi håller på att genomgå en ICSI med specifik selekteringsmetod hos dom. Det går inte jättebra, jag fick inte ut så många ägg; 5 ägg, 4 mogna, 2 blastocyster. Första FETn bommade och nu väntar vi på att testa om knappt 2 veckor för FET2. Om det också bommar så får vi se vad vi gör, om vi ska testa ytterligare, eller hur vi nu gör.

Jag har likt du också höra TPO antikroppar, men vår klinik tyckte att detta var ett icke-problem och menade på att fragmenterinstestet var det som styrkte vår situation. 

Vad fick ni för svar? Hur ska ni ta er framåt? 

Alltså den här situationen suger så hårt, och det är så surt att man hela tiden måste kämpa för att bli sedd, hörd och få hjälp!

• Anonymt12435
    Jollan86 skrev 2024-05-29 14:03:28 följande:

Hej! 

Vi 3 tidigare missfall (2 kliniskt bekräftade och 1 icke kliniskt bekräftad, vilket är varför vi inte får en upprepad missfall undersökning). Vi tog saken i egna händer och gjorde ett fragmenteringstest i UK och fann att maken hade en fragmenteringsgrad på 46%, varav 19% hälsosamma spermier. Rekommendationen blev en ICSI med en specifik selekteringsmetod av spermier. Då där vi bor inte erkänner hög fragmenteringsgrad (eller DNA fragmentering alls) som en fertilitetspåverkande faktor så finns det ingen hjälp att få. Vi har dock varit i kontakt med en klinik privat som faktiskt erkänner fragmentering som ett problem och vi håller på att genomgå en ICSI med specifik selekteringsmetod hos dom. Det går inte jättebra, jag fick inte ut så många ägg; 5 ägg, 4 mogna, 2 blastocyster. Första FETn bommade och nu väntar vi på att testa om knappt 2 veckor för FET2. Om det också bommar så får vi se vad vi gör, om vi ska testa ytterligare, eller hur vi nu gör.

Jag har likt du också höra TPO antikroppar, men vår klinik tyckte att detta var ett icke-problem och menade på att fragmenterinstestet var det som styrkte vår situation. 

Vad fick ni för svar? Hur ska ni ta er framåt? 

Alltså den här situationen suger så hårt, och det är så surt att man hela tiden måste kämpa för att bli sedd, hörd och få hjälp!

Hej! 

Så otroligt jobbigt att behöva kämpa på egen hand för att få hjälp och stöd. 

Svarar lite sent på detta, men hoppas det fick bra för er för FET2! 

Efter att ha pratat med kliniken säger de samma - TPO är inte problemet utan det är DNA fragmentationen. Vi har fått till oss att det som kan hjälpa är IVF med Zymot som befruktningsmetod. Är det samma som ni testar? 

Mitt i allt detta så plussade jag på stickan, därför har vi lagt ovan lite på sidan och tar tag i det om det resulterar i missfall även denna gång. 

Har sökt på om vad vi har för chanser att lyckas naturligt. Tolkar det jag hittar som att kan kan gå att få en lyckad graviditet men att chansen är mycket mindre..

Är i vecka 9+3 nu och var på ett tidigt ultraljud vid 7+3 där vi fick se ett embryo i rätt storlek för den veckan samt ett tickande hjärta. Det har vi aldrig sett tidigare så liiite hopp fick vi. Äter medicin nu (trombyl, innohept, cyclogest och levaxin) sistnämnts pga att mina TSH-värden blev förhöjda i samband med graviditeten men är nu på en bra nivå. 

Får vi ett till missfall så har vi tänkt satsa på IVF Zymot. Inte så bra koll på det egentligen och orkar inte ta reda på det nu, utan det får bli plan B helt enkelt. 

Det är inte en enkel resa detta. Hoppas det går bra för er och att ni får den hjälp och support ni behöver! 

• Anonymt12435

En liten uppdatering. 
    Hittills har denna graviditet gått bra. Var på RUL för 3 veckor sedan och allt såg bra ut. 

Sambon var på återprov för DNA-fragmentationen efter att han har ätit Profertil och koenzym q10 i några månader. Provsvaret såg mycket bättre ut Vilket förklarar att denna graviditet gått bättre! Både lägre andel DNA fragmentering men även högre rörlighet. kliniken menar att för ett ev framtida syskonförsök kan vi försöka naturligt (slutar Han med profertil så lär hans resultat försämras, därför fortsätter han äta dessa) 

Vi hittade tillslut vårt problem och för oss (hittills) fungerade ovan nämnda. Många kramar till er som försöker och kämpar, hoppas ni får positiva nyheter inom kort ❤️

Svar på tråden DNA fragmentation - 4 missfall