Rätt att separera för den andras skull?
Jag och min fru har varit tillsammans i 15 år, gifta 12 av dessa. Vi har tre barn, 7, 9 och 11. Samt en hund. Vi bor vad jag skulle säga fint, i ett tryggt område. Inga lån, bra ekonomi. Utåt sett ser allt topp ut är väl det jag försöker sammanfatta.
Mitt dilemma är att jag helt enkelt inte har några känslor för min fru längre, en fas som har pågått under ett par år nu. Men det är inte så att jag ogillar henne, men jag ser henne mer och mer som någon som bara bor i samma hus. Hon är en fantastisk mamma och egentligen partner på alla sätt.
Jag har uttryckt detta försiktigt några gånger, och det gör henne otroligt ledsen. Vet inte ens varför jag inte har känslor för henne, vad det som gör att jag är totalt ointresserad av att göra någonting romantiskt med henne. Det har har definitivt inte någonting att göra med att jag fattat intresse för någon annan. Den personen existerar inte, och det är inte heller så att någon annan börjat visa intresse för mig.
Jag känner min fru, hon vill ha en fin kärnfamilj där alla bryr sig om varandra. Jag har tom. hamnat i tankar att vi kanske ska separera så jag kan ge henne möjligheten att hitta det på annat håll. Och hade vi inte haft barn hade det varit ett lättare beslut, men jag älskar barnen mer än allt annat och det sista jag vill är att de ska få en bruten vardag.
Väldigt kluven helt enkelt. Kändes bra att skriva av mig detta lilla i alla fall. Kanske någon kan komma med en personlig reflektion.