Anonym (Johanna) skrev 2024-04-30 18:44:43 följande:
Beroendevård online - tankar?
Utbildad beroendeterapeut men framförallt insatt i alkohol och droger. Jobbar några år inom behandling och upplever att det saknas alternativ vård, framförallt behandling på distans under kvällar och helger.
Min tanke är att starta upp digital behandling och KBT-samtal som är tillgängligt under kvällar och helger, även joursamtal under nätter vid behov. Eftersom det blir en privat mottagning kommer det ju inte synas i journaler osv på vårdcentralen, vilket för många är en trygghet. Däremot kommer det ju behövas finansieras ur egen ficka så att säga.
Vad tror ni om upplägget? Skulle du vara öppen att prova något liknande? Kom gärna med input.
Vad menar du med "Eftersom det blir en privat mottagning kommer det ju inte synas i journaler osv?
Tolkar jag det rätt att du inte kommer använda dig av något journalssystem? Min trygghet ligger i att min information är säkrad och trygg i ett journalsystem som driftas och förvaltas enligt GDPR. Då kan jag avgöra om min information ska vara tillgänglig för andra vårdgivare eller inte.
Har själv väldig obehaglig erfarenhet av privata "terapeuter", både inom alkohol och ADHD, som resulterat i bortappade dokument, utredning innehållande tre olika patienter mm. Så, till en kostnad av en summa närmare 100 000 ligger alla mina uppgifter öppet, tillgängligt för alla med en dator och nät, helt utan mitt medgivande.
Min input är att du först säkerställer hantering gällande GDPR och vilket typ av journalssystem som skulle passa din verksamhet, innan du startar upp.
Digitala behandlingar är inget för mig, för mig är fysiska möten det enda alternativet.