Anonym (Linda) skrev 2024-08-10 07:27:21 följande:
Kan inte adoption vara ett alternativ?
Det finns en massa etiska problem med adoption som jag själv inte kommer runt. Jag tror inte att jag själv är lämplig som adoptivförälder. Jag tror att det kräver vissa förmågor som jag saknar. Ett barn som inte kan bo med sina biologiska föräldrar är ofta traumatiserat och som förälder måste man kunna hantera det.
Man måste också vara 100% säker på att man kan acceptera barnet som sitt eget, trots att man inte har en biologisk koppling. Det finns exempel på adoptivföräldrar som har lämnat bort barnet när de inser att de inte kan älska det - ofta med en ursäkt om att barnet har svåra problem som de inte kan hantera. I Sverige är ju möjligheten att adoptera inom landet väldigt begränsad, så det är internationell adoption från andra (ofta fattiga) länder som gäller. Med alla skandaler om barn som har blivit stulna av politiska skäl eller bara att föräldrarna har känt sig tvingade och blivit lovade kontinuerlig kontakt som sedan inte har funnits, känns det väldigt tveksamt.
Ett barn som skapas via surrogat kommer att ha en biologisk koppling till båda sina föräldrar och kommer inte att ha en större risk att uppleva trauman än barn i allmänhet. Det etiskt tveksamma är ju istället surrogaten, som kan vara svårt att säkerställa om hon gör det av rätt skäl. Jag tycker inte att det är att sälja sin kropp, låna ut sin kropp eller liknande, mer än andra yrken där man använder kroppen på olika sätt och riskerar skador. Att man ska få betalt för tiden, mödan och de risker man tar är en självklarhet.
Som yngre planerade jag att donera ägg, men fick veta att man skulle ha skaffat alla barn man ville ha själv först. Att ta hormoner och riskera OHSS var acceptabelt för mig, om det gjorde att jag kunde hjälpa andra par att få barn. Att vara surrogat hade jag nog också kunnat tänka mig, om jag hade gått igenom egna graviditeter som hade fungerat bra och om jag fick rejält betalt för det. Jag kan förstå hur någon fattar beslutet att vara surrogat. Jag tror inte att det är realistiskt att tro att alla surrogater blir tvingade, känner att de inte har något annat val eller saknar förståelse för vad de ger sig in på.
Den etiska svårigheten består väl i hur man som "intended parent" tar reda på om surrogaten gör det av etiskt acceptabla skäl och känner sig själv väl nog för att avgöra om hon är lämplig för det mentalt. Om det hade varit tillåtet att vara surrogat i Sverige, hade det varit mycket lättare. Då hade man ju kunnat prata med personen på bådas modersmål och lära känna varandra. Det hade säkert också funnits utredningar som bedömer lämplighet. I Ukraina och Georgien lär det ju vara svårare att bedöma dessa saker. I USA är det mycket dyrare, men lättare att kommunicera med surrogaten på engelska.
Sedan jag skrev trådstarten har mycket förändrats och jag funderar inte längre på att använda en surrogat. Jag fick ett till missfall, som ändå får mig att tro att jag kanske kan bära ett barn själv. Jag ska inte gå in på detaljerna, men omständigheterna runt omkring fick mig att få hopp om att saker vi har gjort tidigare har orsakat problem och om vi gör annorlunda kan det gå bra.