• Anonym (Torpägaren)

    Planera kök med mig! :D

    Vi har precis köpt ett torp och det lilla köket behöver renoveras. Planlösningen är svår med fönster och dörrar överallt och det behöver fungera till en familj på 4. Idag ser köket ut som på den inredda bilden. I och med att vatten är draget där är det ju smart att utgå från det, men jag får inte till det. Vi behöver betydligt mer av både bänkyta och skåp, fullhög kyl och frys samt ett bord för i alla fall 6 personer. Någon som har några bra idéer? :) 

  • Svar på tråden Planera kök med mig! :D
  • Anonym (?)

    Lägg allt på östra väggen. Dra om vatten och avlopp.

    Sätt matbordet vid stora fönstret. 

    Alt - Går det att flytta östra dörren?

  • Tom Araya
    Anonym (Torpägaren) skrev 2024-04-26 13:04:31 följande:
    Planera kök med mig! :D

    Vi har precis köpt ett torp och det lilla köket behöver renoveras. Planlösningen är svår med fönster och dörrar överallt och det behöver fungera till en familj på 4. Idag ser köket ut som på den inredda bilden. I och med att vatten är draget där är det ju smart att utgå från det, men jag får inte till det. Vi behöver betydligt mer av både bänkyta och skåp, fullhög kyl och frys samt ett bord för i alla fall 6 personer. Någon som har några bra idéer? :) 


    Om jag förstår spelreglerna rätt så får inga väggöppningar flyttas?
  • Anonym (Torpägaren)
    Anonym (?) skrev 2024-04-26 13:12:40 följande:

    Lägg allt på östra väggen. Dra om vatten och avlopp.

    Sätt matbordet vid stora fönstret. 

    Alt - Går det att flytta östra dörren?


    Menar du kyl, frys, spis, och allt sådant på östra sidan? Den väggen är ungefär 260 så det känns tight att få in allt där. Visserligen kan man ju fortfarande ha arbetsyta där det befintliga köket är idag. Problemet är att det är ganska smalt. Mäter jag ut 60 cm från östra väggen blir det tight mellan köksbord och köket och jag vet inte hur det kommer fungera att faktiskt arbeta. Det blir även trångt att gå till södra dörren. 
    Tyvärr går det inte att stänga östra dörren då den är dörren till resten av huset. Södra dörren är ett rum som inte går att komma till från något annat rum så det går inte heller att stänga till den.=/

  • Anonym (Torpägaren)
    Tom Araya skrev 2024-04-26 13:17:16 följande:
    Om jag förstår spelreglerna rätt så får inga väggöppningar flyttas?

    Vet inte riktigt vad du menar, men allt beror ju på hur mkt pengar man har. Fönster går ju att flytta på om man känner för att göra ett sådant ingrepp. Östra öppningen är den enda möjliga vägen ut till resten av huset så den blir svår. 
    Södra dörren behöver också vara där den är om man inte vill göra en väldigt stor renovering så det är inget lockande alternativ. 

  • MsM84

    L-format kök på övre och vänstra väggen. Om det är ett fönster som är i vägen på vänstra väggen hade jag gjort en soffa under fönstret. Alternativt köksbänkar fram till fönstret och något högskåp längst ner på vänstra väggen. 

  • Tom Araya
    Anonym (Torpägaren) skrev 2024-04-26 13:28:04 följande:

    Vet inte riktigt vad du menar, men allt beror ju på hur mkt pengar man har. 


    Såklart, men det vet du bättre än jag.
    Anonym (Torpägaren) skrev 2024-04-26 13:28:04 följande:

    Fönster går ju att flytta på om man känner för att göra ett sådant ingrepp. Östra öppningen är den enda möjliga vägen ut till resten av huset så den blir svår. 
    Södra dörren behöver också vara där den är om man inte vill göra en väldigt stor renovering så det är inget lockande alternativ. 


    Jo, men det beror ju på om ni är beredda på att ta merarbetet och merkostnaden. Väggkonstruktion och hur resten av huset ser ut kan också spela in för möjligheterna kontra svårigheterna/hindren.

    Men om jag vill flytta östra öppningen söderut, är det rimligen görbart?
  • Anonym (Kök)

    Som du nämner är det lite svåra villkor du angivit (tänker specifikt på matbordet för 6 i ett litet kök) att få till en bra arbetstriangel. Men men. Två förslag jag kan se är

    - Ett parallellkök som börjar vid ingången och slutar ca halvvägs in (kanske som längst vid slutet av det större fönstret?). Matbordet är ställt mot väggen längst "upp" i ritningen (något åt vänster för att lämna utrymme att gå genom dörren mot resten av huset), alt. vridet 90 grader så att alla sidor av matbordet är fria om det får plats. På så vis drar ni nytta av det obrukbara utrymmet vid den dörren. Med parallellkök får du möjlighet till en bra arbetstriangel. En nackdel med denna lösning är att ni inte har bordet vid något fönster.

    - Ha köket som det är nu, fast utnyttja hela utrymmet på väggen längst ner i ritningen, på båda sidor av dörren och inte bara ena där ni har kyl och frys just nu. Sämre ur ett arbetstriangelsperspektiv men ni är ju ändå vana vid att ha kyl/frysen där sedan innan. I denna lösning står matbordet mot det större fönstret. Om det inte blir för trångt kan ni på den högra väggen (alltså från det hörn där kyl/frysen står idag till dörren mot resten av huset) ha skåp med väggskåpsdjup (30cm) antingen hängandes eller fullhöjd, bra förvaring.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Jag tycker att ni ska tänka om angående bordet. Det blir väldigt trångt med ett stort bord i det köket, om ni samtidigt vill ha mer bänkyta och skåp samt mer plats för kyl och frys. 

    Sen beror det ju på vad ni har för budget. Men det enklaste och minst kostsamma är att behålla det som det är men bygga på med frys, skåp och bänkar där den nuvarande kylen står, längs med östra väggen. Då får ni plats med ett mindre köksbord för 4 vid det större fönstret, utan att det blir trångt.

    Finns det plats för ett större matbord i något annat rum? Om inte, kan ni leva utan det? Vad är de andra rummens funktion? Det är enklare att ge tips om man ser hela planlösningen. 

  • Anonym (Torpägaren)
    Tom Araya skrev 2024-04-26 14:14:15 följande:
    Men om jag vill flytta östra öppningen söderut, är det rimligen görbart?
    Det är tyvärr inte optimalt, då hamnar den i ett av barnens rum. 
    Anonym (Kök) skrev 2024-04-26 14:17:59 följande:

    Som du nämner är det lite svåra villkor du angivit (tänker specifikt på matbordet för 6 i ett litet kök) att få till en bra arbetstriangel. Men men. Två förslag jag kan se är

    - Ett parallellkök som börjar vid ingången och slutar ca halvvägs in (kanske som längst vid slutet av det större fönstret?). Matbordet är ställt mot väggen längst "upp" i ritningen (något åt vänster för att lämna utrymme att gå genom dörren mot resten av huset), alt. vridet 90 grader så att alla sidor av matbordet är fria om det får plats. På så vis drar ni nytta av det obrukbara utrymmet vid den dörren. Med parallellkök får du möjlighet till en bra arbetstriangel. En nackdel med denna lösning är att ni inte har bordet vid något fönster.

    - Ha köket som det är nu, fast utnyttja hela utrymmet på väggen längst ner i ritningen, på båda sidor av dörren och inte bara ena där ni har kyl och frys just nu. Sämre ur ett arbetstriangelsperspektiv men ni är ju ändå vana vid att ha kyl/frysen där sedan innan. I denna lösning står matbordet mot det större fönstret. Om det inte blir för trångt kan ni på den högra väggen (alltså från det hörn där kyl/frysen står idag till dörren mot resten av huset) ha skåp med väggskåpsdjup (30cm) antingen hängandes eller fullhöjd, bra förvaring.


    Tack för tipsen, ska fundera lite på de alternativen. 
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-26 14:41:34 följande:

    Jag tycker att ni ska tänka om angående bordet. Det blir väldigt trångt med ett stort bord i det köket, om ni samtidigt vill ha mer bänkyta och skåp samt mer plats för kyl och frys. 

    Sen beror det ju på vad ni har för budget. Men det enklaste och minst kostsamma är att behålla det som det är men bygga på med frys, skåp och bänkar där den nuvarande kylen står, längs med östra väggen. Då får ni plats med ett mindre köksbord för 4 vid det större fönstret, utan att det blir trångt.

    Finns det plats för ett större matbord i något annat rum? Om inte, kan ni leva utan det? Vad är de andra rummens funktion? Det är enklare att ge tips om man ser hela planlösningen. 


    Tänka om angående boendet är inte aktuellt då det är perfekt på så många andra sätt. 

    Det finns tyvärr ingen plats i något annat rum och det blir svårt att klara oss utan då vi ofta har besök. Det känns lite sådär att inte ha en enda plats över vid bordet, bortsett från till oss i familjen. 

    Rummet till höger är en hall och rummet nedanför är en tvättstuga.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Ursäkta den något kassa ritningen, men så här hade jag gjort TS.

    Kan ni acceptera ett mindre köksbord, kan det bli jättebra. Och inte så dyrt eller krångligt.

    Då får ni även plats med en hörnskåp som passar i torp. Som även kan användas till extra förvaring av t ex dukar eller porslin.

Svar på tråden Planera kök med mig! :D