Anonym (Har båda sorterna) skrev 2024-04-25 20:47:02 följande:
Jag har en son och en dotter, båda unga vuxna. Hittills är det ingen skillnad i närhet, men då har min son (så vitt jag vet) inte haft någon relation än. Min dotter har haft en kortare relation som är slut nu.
Det finns ingen skillnad i min relation med min son, respektive med min dotter. Men jag tror tyvärr att detta är något som kan komma senare, när de har hittat sin livspartner. Eftersom kvinnor av naturliga skäl delar sina funderingar kring graviditet, förlossning och barn mer med sin egen mamma än med sin svärmor (om kvinnan inte kommer från en helt dysfunktionell familj). Och även att det är hon som är föräldraledig (i alla fall större delen av tiden), och att det då är naturligare för henne att åka hem till sin egen mamma med barnet än till sin svärmor.
...och sedan blir det nog lätt, att detta följer med upp i barnens åldrar. Mormodern får helt enkelt en enklare och bättre start än farmodern. Dessutom är det ju så, att det oftast är kvinnan i familjen som vårdar och bestämmer över hela familjens relationer. D.v.s. hon håller reda på bemärkelsedagar även i mannens släkt, det är hon som skickar gratulationskort, julkort, inbjudingar o.s.v..
Fast det beror väl på? Jag och mannen delar helt 50/50 på föräldraledigheten tex och han är den av oss som faktiskt skickar julkort och ringer sina släktingar regelbundet. Mina barn pratar jätteofta med farmor och farfar i telefon.
Och visst pratade jag lite med min mamma när jag var gravid, men min man pratar ju med sina föräldrar.