• FruTe

    Hälsporre!

    Hjälp! Har haft hälsporre i ca 3 månader och det gör så fruktansvärt ont. Orkar inte mer!! 
    Jag har varit hos en ortoped och provat ut sulor som jag använder varje dag. Är svullen i hela foten och har oftast stödstrumpor på mig också. Foten är så svullen så jag får inte göra så många övningar, kyler foten med is för att lindra svullnaden.
    Är det nån som har några tips?? Kan man göra något åt det här?? Står inte ut med smärtan. ☹️

  • Svar på tråden Hälsporre!
  • Anonym (F)

    Jag har haft hälsporre men inte alls så besvärligt som du.,Enligt kry ska du söka läkare vid svullen fot.

  • Sollan907

    Jag fick hälsporre på båda mina fötter samtidigt. Gick med foppatofflor inomhus hela tiden för att lindra och köpte hälinlägg för att ha i mina skor. Använder du tofflor inne nu? 
    När jag satt ner, tex i soffan, försökte jag alltid ha fötterna i lite högläge. Vet inte om just det hjälpte något med det var skönt! 

  • Anonym (Sökt vård?)

    Har du varit hos läkare? Låter väldigt besvärligt för att vara en enkel hälsporre.

  • FruTe
    Anonym (F) skrev 2024-04-23 19:19:22 följande:

    Jag har haft hälsporre men inte alls så besvärligt som du.,Enligt kry ska du söka läkare vid svullen fot.


    Jag har varit på VC och fick remiss till sjukgymnast!
    Sollan907 skrev 2024-04-23 21:04:58 följande:

    Jag fick hälsporre på båda mina fötter samtidigt. Gick med foppatofflor inomhus hela tiden för att lindra och köpte hälinlägg för att ha i mina skor. Använder du tofflor inne nu? 
    När jag satt ner, tex i soffan, försökte jag alltid ha fötterna i lite högläge. Vet inte om just det hjälpte något med det var skönt! 


    Usch vad jobbigt, båda fötterna samtidigt.
    Jag har tofflor på mig inne. Ska försöka ha fötterna i högläge oftare!
    Anonym (Sökt vård?) skrev 2024-04-23 21:09:06 följande:

    Har du varit hos läkare? Låter väldigt besvärligt för att vara en enkel hälsporre.


    Yes, har varit hos läkare! 
    hälsporre kan vara otroligt besvärligt. Det är inte helt ovanligt att få jätteont och att det tyvärr sitter i lääänge. Vet några som haft ont i 1-2 år och blivit sjukskrivna i perioder. 

    Får se vad sjukgymnasten säger. 


    Tänkte om nån hade något supertips! 😄

    Tack för era svar 🤗

  • Anonym (F)

    Den som har en quickfix för hälsporre kommer få ett pris! :)

    Att använda formade sulor och bra skor är ju grunden. Och sen att sköta sin rehab. Jag brukade rulla en golfboll under foten när jag satt ner. Mjukade upp senorna under foten och smärtstillade en stund.
    Provade också stötvågsbehandling men är väldigt osäker om det hjälpte. Mina problem höll i sig ca 11 månader. 

  • Anonym (selma)

    Tror att du behöver träffa en ortoped. Gå tillbaka till VC, för har man svullnad och extremt ont kan det ju vara något mer än bara hälsporre. Min spontana tanke i alla fall. 

  • FruTe
    Anonym (F) skrev 2024-04-24 09:15:04 följande:

    Den som har en quickfix för hälsporre kommer få ett pris! :)

    Att använda formade sulor och bra skor är ju grunden. Och sen att sköta sin rehab. Jag brukade rulla en golfboll under foten när jag satt ner. Mjukade upp senorna under foten och smärtstillade en stund.
    Provade också stötvågsbehandling men är väldigt osäker om det hjälpte. Mina problem höll i sig ca 11 månader. 


    Jag har fått lite övningar nu som jag ska prova några veckor. Ska prova det med golfbollen, tack!
    Fy vad länge. Man blir ju så less på det här..
  • FruTe
    Anonym (selma) skrev 2024-04-24 09:24:48 följande:

    Tror att du behöver träffa en ortoped. Gå tillbaka till VC, för har man svullnad och extremt ont kan det ju vara något mer än bara hälsporre. Min spontana tanke i alla fall. 


    Åh tack, men har redan varit hos ortoped också.
  • Anonym (Linn)

    Hade också fruktansvärd smärta av min hälsporre så jag knappt stod ut.
    Testade ALLT 
    Ingenting som hjälpte 
    Efter två år så började jag med Estradot hormonplåster och efter tre veckor var hälsporresmärtan helt borta.
    Trodde knappt det var sant.
    Överlycklig att helvetet var över.

  • Anonym (Anonymiosly)
    FruTe skrev 2024-04-23 19:12:07 följande:
    Hälsporre!

    Hjälp! Har haft hälsporre i ca 3 månader och det gör så fruktansvärt ont. Orkar inte mer!! 
    Jag har varit hos en ortoped och provat ut sulor som jag använder varje dag. Är svullen i hela foten och har oftast stödstrumpor på mig också. Foten är så svullen så jag får inte göra så många övningar, kyler foten med is för att lindra svullnaden.
    Är det nån som har några tips?? Kan man göra något åt det här?? Står inte ut med smärtan. ☹️


    Hej! 

    Haft hälsporre i 1,5 år. Två saker som hjälpte:
    1. HOKA tofflor (ser ut som badtofflor men ordentligt stöd för hålfoten och mjuka. Foppatofflor är för hårda. Känns som att gå på skumgummi med HOKA tofflor.
    2. Inlägg med sulor som ger stöd för hålfoten. Absolut inget gel eller extra under hälen, blev bara ännu värre. 
  • FruTe
    Anonym (Linn) skrev 2024-04-24 17:43:13 följande:

    Hade också fruktansvärd smärta av min hälsporre så jag knappt stod ut.
    Testade ALLT 
    Ingenting som hjälpte 
    Efter två år så började jag med Estradot hormonplåster och efter tre veckor var hälsporresmärtan helt borta.
    Trodde knappt det var sant.
    Överlycklig att helvetet var över.


    2 år, hemskt.


    Precis så är det. Jag står inte ut! 
    Estradot är östrogen va? Fick du det för foten?? Eller klimakteriebesvär? 


    Sjukgymnasten sa nämligen att det möjligtvis kan ha med klimakteriet att göra..jag är 43 och har precis börjat få förklimakteriebesvär.

  • FruTe
    Anonym (Anonymiosly) skrev 2024-04-24 19:41:52 följande:
    Hej! 

    Haft hälsporre i 1,5 år. Två saker som hjälpte:
    1. HOKA tofflor (ser ut som badtofflor men ordentligt stöd för hålfoten och mjuka. Foppatofflor är för hårda. Känns som att gå på skumgummi med HOKA tofflor.
    2. Inlägg med sulor som ger stöd för hålfoten. Absolut inget gel eller extra under hälen, blev bara ännu värre. 

    Ska kolla på HOKA! 


    Sulor med stöd för hålfoten har jag, provat med hälinlägg men det funkar inte för mig heller.

  • Anonym (Linn)
    FruTe skrev 2024-04-25 15:46:54 följande:

    2 år, hemskt.


    Precis så är det. Jag står inte ut! 
    Estradot är östrogen va? Fick du det för foten?? Eller klimakteriebesvär? 


    Sjukgymnasten sa nämligen att det möjligtvis kan ha med klimakteriet att göra..jag är 43 och har precis börjat få förklimakteriebesvär.


    Ja det är östrogen och jag fick det pga klimakteriebesvär.
    Jag var 44 år och i förklimakteriet precis som du.
    Hälsporre har ju med klimakteriet att göra trots att det sällan nämns. 
    Bra att du har en påläst sjukgymnast.
Svar på tråden Hälsporre!