Bra lön för två utan barn+skulder?
Lite svårt att sätta koncis titel.
Jag är utlandssvensk i USA. Har en bonusson men han kommer att bo kvar här. Min fru och jag (Jag 38, hon 40 om det är relevant) planerar flytt till Sverige om ett år eller lite mer.
Vi har haft otrolig tur med vårt hus här - huspriserna sköt i taket efter vi köpte huset och jag räknar med att när allt plus minus är gjort innan flytten så kommer vi nog ha ungefär en miljon kronor kvar efter huset är sålt.
När vi flyttar till Sverige planerar jag att fortsätta min karriär inom B2B-försäljning av VVS-produkter. Jag har jobbat med det i 8+ år här i USA, först inside sales och sedan två år, outside sales. Jag tänker mek jobb i Inside Sales i Sverige så räknar med en lön på 40,000kr i månaden (även om jag hoppas på mer så klart.)
Min fru är extremt stressad av sitt jobb här i USA så min förhoppning är att hon kan ta ett sabbatsår och studera sin passion, silversmide, och sedan starta eget företag inom detta.
Men frågan är alltså, är 40,000kr/månad tillräckligt för två människor att leva på? Vi tänker köpa hus inom vår budget, och en bil.