Att gå ner i vikt på rätt sätt.
Hej vänner!
Som personlig tränare har jag några raka tips för er som vill gå ner i vikt på ett smart sätt.
Först, fråga dig själv varför du verkligen vill gå ner i vikt. Att nysta i detta med de klassiska fem varför-frågorna är guld värt. Det klarnar vad som faktiskt är viktigt i ditt liv. Sluta med att googla "hälsosamma snacks" eller "låga kcal, låga kolhydrater - fika". Det slutar ofta med artiklar om socker- och glutenfria alternativ som inte alls är så nyttiga som de låter. Jag råkade själv på en "hälsosam" äppelkaka på 1783 kcal ? inte direkt vad jag kallar nyttigt. Så dra ner på sånt. Ät balanserat istället. Kasta ihop en sallad, grilla något gott kött, eller varför inte lite kyckling eller egen kebab? Kom ihåg, godis, kakor och andra "nyttiga" snacks är inte din vän om du vill gå ner i vikt. Ta kontroll över ditt liv. Låt inte småsaker hindra dig från ett liv i kvalitet.
2. "Jag måste ju kunna leva lite också!"
Om du lever med ölmage, eller ett ohälsosamt BMI och tycker att livet handlar om att jaga billigt dopamin via porr, sprit, godis och Netflix ? fine for me, men då är du inte klienten för mig!
För mig handlar livet om att bli den bästa versionen av mig själv, leva positivt och lyckligt genom att fokusera på min hälsa, både mentalt och fysiskt. Jag investerar i min kunskap genom studier och läsning, och jag ser till min ekonomi så att jag inte behöver oroa mig för räntehöjningar eller att vara överbelånad.
Rätt mindset är något som är väldigt viktigt att ha! <3
3. Du har redan tagit ditt första steg! Bara det att du letar efter hälsosammare alternativ eller läser inlägg som detta visar att du har börjat din resa. Var tacksam för varje steg du tar mot att bli en bättre version av dig själv. Även om det bara handlade om att ta på dig skorna idag ? bra jobbat! Nästa gång tar du dig kanske ut genom dörren, fullt påklädd och redo. Oavsett hur små dina steg är, så är de steg framåt. Vilken vinnare du är!
4. Motivation är opålitlig
Motivation kan vara flyktig och påverkas av så många saker. En dag kan du känna dig supermotiverad och nästa dag känns allt tröstlöst. Ärligt talat, strunta i motivationen! Det spelar ingen roll hur peppad du känner dig ? se till att ta dig till gymmet ändå. Visst, alla pass blir inte episka, och det är helt okej. Det viktigaste är att du faktiskt gick dit. Bra jobbat!
Om du förlitar dig bara på motivation för din utveckling, är det som att bygga ditt hus på lerig mark. Det håller inte i längden.
Vill du komma någonstans, släng motivationen i väggen och arbeta med dicipplin istället. Ett riktigt verktyg!
5. Ge det tid
Det är helt okej att det tar tid. Ha tålamod och låt processen få utspela sig i sin egen takt. Var tacksam för att du är på en resa som inte bara kommer att ge dig värdefulla lärdomar utan också massor av hälsofördelar! Varje steg framåt är ett steg närmare ett hälsosammare du.