• Anonym (CS)

    HIV - panik!

    Hej! Önskar så mycket stöd som möjligt och inga pekpinnar för det utsätter jag redan mig själv för. Jag är en 25 årig, svensk tjej, som nyligen fått reda på att jag har blivit smittad av hiv. Hur tar man sig igenom den värsta tiden? Jag kan redan väldigt mycket om sjukdomen och testar mig alltid för det efter oskyddat sex, efter att ha blivit drogad med en spruta för flera år sen då jag blev väldigt orolig, och vet om hur bra medicin det finns Idag som gör att läkarna kan ta bort min informationsplikt. (Jag kommer dock berätta iof för ny partner ändå, känns fel annars). Har alltid varit noga med kondom, denna gången blev de tyvärr oskyddat. De va en helt vanlig svensk kille som jag va på dejt med, supertrevlig dejt och vi råkade hamna i sängs på fyllan efter några dejter. Trots att vi inte använde kondom så frågade jag han klart o tydligt innan ?har du testat dig för alla sjukdomar??, ?ja ja, testade mig för allt för ett par veckor sedan, jag var ren?. Men, man ska ju inte lita på folk idag. Dock, trodde jag ju inte att jag skulle få hiv av alla könssjukdomar som finns! Har ändå tagit beskedet hyfsat ok, men bryter ju totalt ihop ibland och vill bara dra tillbaks tiden Och göra det ogjort.. någon här som har några bra tips eller någon som faktiskt har hiv själv och kan ge lite stöd? Ser framför mig sitta ensam resten av mitt liv.. jag har berättat för familj och de närmsta vännerna, dom är världens bästa.

  • Svar på tråden HIV - panik!
  • Anonym (B)

    Berättade han inte till dig att han hade Hiv?

  • Anonym (CS)

    Han visste inte om att han hade hiv, men han ljög om att han testat sig för allt när han i själva verket bara hade testat sig för ?de vanliga?. Jag vet att jag var ren innan honom eftersom jag testat mig med god marginal efter personen jag hade sex med innan han. 

  • Anonym (JW)
    Anonym (CS) skrev 2024-04-18 00:24:49 följande:

    Han visste inte om att han hade hiv, men han ljög om att han testat sig för allt när han i själva verket bara hade testat sig för ?de vanliga?. Jag vet att jag var ren innan honom eftersom jag testat mig med god marginal efter personen jag hade sex med innan han. 


    Vet inte exakt hur det funkar om han verkligen inte visste om det men visste han om det och ljög om det har han utsatt dig för ett brott. Vad säger han nu? Hur blev han smittad?

    Ledsen för din skull .. men jag lovar att du kommer kunna leva ett bra liv ändå, nuförtiden finns det så bra mediciner. Kram! 
  • Anonym (CS)
    Anonym (JW) skrev 2024-04-18 00:43:16 följande:
    Vet inte exakt hur det funkar om han verkligen inte visste om det men visste han om det och ljög om det har han utsatt dig för ett brott. Vad säger han nu? Hur blev han smittad?

    Ledsen för din skull .. men jag lovar att du kommer kunna leva ett bra liv ändå, nuförtiden finns det så bra mediciner. Kram! 

    Hade han vetat om det så hade han begått ett brott ja, men han visste inte. Dock om han bara hade sagt att han inte va testad för allt istället för att ljuga, så hade jag velat Ha kondom. Men det är lätt att va efterklok! 


    tack <3 kram!

  • Anonym (Åsa)

    En klen tröst är att det finns effektiva behandlingar. I dag är medicinen så effektiv att när du är tillräckligt välbehandlade så behöver du inte uppge för en ny partner att du har hiv.
    Din läkare kommer säga till när du är tillräckligt välbehandlad :)

  • Aliona

    Beklagar. Förstår att det måste vara en chock. 


    Min nära kollega och vän har hiv, sedan en massa år. Han har inga symptom och med medicineringen testar han tom negativt. Han fick nyligen barn på naturligt sätt, varken hans fru eller barn blev smittade. 


    Hiv är inte vad det varit. Med medicinering kommer du knappt märka något! 

  • Anonym (Men??)
    Aliona skrev 2024-04-18 21:55:27 följande:

    Beklagar. Förstår att det måste vara en chock. 


    Min nära kollega och vän har hiv, sedan en massa år. Han har inga symptom och med medicineringen testar han tom negativt. Han fick nyligen barn på naturligt sätt, varken hans fru eller barn blev smittade. 


    Hiv är inte vad det varit. Med medicinering kommer du knappt märka något! 


    Väljer man att skaffa barn om man vet att man är positiv? Låter helt sjukt i mina öron. Även om det nu skulle kunna tänkas kunna gå bra - utsätter man sitt framtida barn för den risken?? Otroligt!
  • Anonym (Fördom)
    Anonym (Men??) skrev 2024-04-18 22:03:08 följande:
    Väljer man att skaffa barn om man vet att man är positiv? Låter helt sjukt i mina öron. Även om det nu skulle kunna tänkas kunna gå bra - utsätter man sitt framtida barn för den risken?? Otroligt!

    Att du har fördomar säger ju mer om dig. Det smittar inte om man är rätt medicinerad. 


    Vilka andra sjukdomar tycker du inte man ska föra över på sina barn? Bipolär sjukdom, psykossjukdomar, autism, adhd eller något annat? Detta är ju också ärftliga sjukdomar. Alkoholism också?. 


    Rätt få som kan skaffa barn som är 100% felfria. 

  • Anonym (Fördom)
    Anonym (Fördom) skrev 2024-04-18 22:08:01 följande:

    Att du har fördomar säger ju mer om dig. Det smittar inte om man är rätt medicinerad. 


    Vilka andra sjukdomar tycker du inte man ska föra över på sina barn? Bipolär sjukdom, psykossjukdomar, autism, adhd eller något annat? Detta är ju också ärftliga sjukdomar. Alkoholism också?. 


    Rätt få som kan skaffa barn som är 100% felfria. 


    Förtydligar bipoläritet och psykos är sjukdomar. 


    Autism och ADHD är neuropsykiatriska diagnoser. 


    men oavsett ärftliga 

  • Anonym (Men??)
    Anonym (Fördom) skrev 2024-04-18 22:09:04 följande:

    Förtydligar bipoläritet och psykos är sjukdomar. 


    Autism och ADHD är neuropsykiatriska diagnoser. 


    men oavsett ärftliga 


    De andra "diagnoserna" du väljer att nämna kan både överlevas och medicineras. 
    Även om det finns bättre hjälp idag är HIV dödligare än ADHD, eller hur?
    Personligen, om jag visste om en defekt av typen HIV eller annat som skulle vara svårt livsbegränsande så hade jag inte vilja riskerat att passa det vidare på mina barn.
Svar på tråden HIV - panik!