• Anonym (Flour)

    Är flourskölj och flourtabletter lika bra...

    ...eller är det ena bättre än det andra? Det känns ju som att flourskölj borde vara mycket bättre, men samtidigt är det ju konstigt att det finns flourtabletter öht om de är så mycket sämre?

    Jättetacksam för svar - och skriv gärna vad du baserar ditt svar på; om du har läst det (ange i så fall gärna källa), om du baserar det på egen eller annans yrkeskunskap, eller om du baserar det på vad du tycker känns rimligt.

    Tusen tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Är flourskölj och flourtabletter lika bra...
  • Tow2Mater

    Tycker du det är lika konstigt det finns flourskölj och flourtabletter när det finns flourtandkräm?

    Det är en smaksak. Titta på halten flour de innehåller. Och vill du inte svälja flouren ska du inte använda tabletterna.

  • Anonym (Flour)
    Tow2Mater skrev 2024-04-16 20:45:42 följande:

    Tycker du det är lika konstigt det finns flourskölj och flourtabletter när det finns flourtandkräm?

    Det är en smaksak. Titta på halten flour de innehåller. Och vill du inte svälja flouren ska du inte använda tabletterna.


    Haha det har jag faktiskt inte tänkt på! Fast samtidigt är det ju lite skillnad iom att i tandkrämens fall är flouret ju bara en extra bonus liksom. 

    Det jag tänkte var att flourskölj ju åker runt överallt i hela munnen på ett annat sätt än tabletterna, men ja, flourhalten är så klart också viktig. Frågan är hur man jämför? Om tabletterna tex innehåller mer flour men floursköljen är mer i kontakt med alla tänder, hur mycket kan kvittas mot vartannat liksom?
  • Anonym (Flour)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-16 20:47:13 följande:

    Munsköljet är effektivare och bättre. Tabletterna är bekvämare.


    Det är så alltså? Vet du detta exvis pga att du är tandläkare) eller är det vad du tycker verkar rimligt? Vet du hur många extra tabletter man behöver ta för att det ska bli lika effektivt som sköljen?
  • Tow2Mater
    Anonym (Flour) skrev 2024-04-16 22:52:38 följande:
    Haha det har jag faktiskt inte tänkt på! Fast samtidigt är det ju lite skillnad iom att i tandkrämens fall är flouret ju bara en extra bonus liksom. 

    Det jag tänkte var att flourskölj ju åker runt överallt i hela munnen på ett annat sätt än tabletterna, men ja, flourhalten är så klart också viktig. Frågan är hur man jämför? Om tabletterna tex innehåller mer flour men floursköljen är mer i kontakt med alla tänder, hur mycket kan kvittas mot vartannat liksom?
    Skölj på kvällen och ta en tablett på morgonen så slipper du fundera?

    Eller låt tabletten smälta i munnen utan att svälja och swisha runt den som munskölj.
  • Tom Araya

    Med tanke på att fluor inte är så bra att få i sig så skulle jag föredra det man spottar ut före det man sväljer.

  • Carabellis kusp

    Jag är tandläkare sedan 2014 och har aldrig rekommenderat fluoridtabletter till en patient eftersom det har lägre evidens för att förebygga karies. Standard är att borsta med tandkräm som man inte sköljer bort morgon och kväll samt lägga till fluoridskölj efter lunch. Ger mycket bra skydd!

  • Tom Araya
    Carabellis kusp skrev 2024-04-17 12:52:52 följande:

    Jag är tandläkare sedan 2014 och har aldrig rekommenderat fluoridtabletter till en patient eftersom det har lägre evidens för att förebygga karies. Standard är att borsta med tandkräm som man inte sköljer bort morgon och kväll samt lägga till fluoridskölj efter lunch. Ger mycket bra skydd!


    Av vilket skäl rekommenderar du att inte skölja bort tandkrämen efter tandborstning?

    Avsköljning med rent vatten efter borstning har ju samma verkan som att skölja/spola av efter tvätt (exempelvis när du tvättar dig själv, tvättar bilen, kläder e.t.c.), d.v.s. att skölja bort "smutsen" som man med rengöringsmedel och borstande/gnuggande lösgjort från ytorna.

    Dessutom är ju fluor ett gift för kroppen och fluortandkräm och andra fluorprodukter ska därför inte sväljas utan endast verka lokalt.
  • Anonym (Flour)
    Tom Araya skrev 2024-04-17 14:56:44 följande:
    Av vilket skäl rekommenderar du att inte skölja bort tandkrämen efter tandborstning?
    För att det skulle få samma effekt som att skölja rent munnen direkt efter att man sköljt med flourskölj? Sköljer man med vatten direkt efter så sköljer man ju bort fluoret. Håller dock med dig om din jämförelse med att man sköljer när man tvätter sig, i så måtto att det ju känns fruktansvärt ofräscht att låta allt gegget vara kvar i munnen.
    Carabellis kusp skrev 2024-04-17 12:52:52 följande:

    Jag är tandläkare sedan 2014 och har aldrig rekommenderat fluoridtabletter till en patient eftersom det har lägre evidens för att förebygga karies. Standard är att borsta med tandkräm som man inte sköljer bort morgon och kväll samt lägga till fluoridskölj efter lunch. Ger mycket bra skydd!


    Superbra! Exakt detta jag var ute efter :) Det där med att inte skölja bort tandkrämen har jag hört tidigare, men kommer nog aldrig att kunna efterleva det ? det känns ju uberäckligt! Men då får jag väl köra på den räliga fluorsköljen hädanefter, haha.
  • Anonym (Flour)
    Tow2Mater skrev 2024-04-16 23:22:56 följande:
    Skölj på kvällen och ta en tablett på morgonen så slipper du fundera?

    Eller låt tabletten smälta i munnen utan att svälja och swisha runt den som munskölj.
    Ja, det är ju också en idé :) jag brukar försöka köra runt tabletten i munnen så som du säger, men det blir ju ändå långt ifrån samma sak...
Svar på tråden Är flourskölj och flourtabletter lika bra...