• Anonym (D)

Kan hon kräva betalning?

Vi har fyra barn, det är bestämt att vi ska betala för två barn var när det kommer till busskort, ytterkläder etc.

I vintras köpte hon till de jag skulle stå för och sa aldrig något om att jag skulle ersätta, så jag gjorde inte det. Igår var de iväg och köpte vårjackor och skor och nu skickade hon bilder på kvittona.

Kan hon kräva det sådär utan att checka med mig innan? Vi är alltså skilda.

• Svar på tråden Kan hon kräva betalning?
  • Anonym (Nej)

Nej det kan hon inte. Köper hon saker utan att kolla med dig så får hon stå för det själv. Fråga om hon tänkt att ni ska byta barn eftersom hon bryter mot er överenskommelse....

• Anonym (D)
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-13 11:09:30 följande:

Nej det kan hon inte. Köper hon saker utan att kolla med dig så får hon stå för det själv. Fråga om hon tänkt att ni ska byta barn eftersom hon bryter mot er överenskommelse....

Hon köpte till alla fyra, för det blev alldeles för varmt med vinterjackor nu.
  • Lynx123
    Anonym (D) skrev 2024-04-13 11:11:57 följande:
    Men det var väl bra att hon gjorde, eller? Varför vill du inte betala hälften? Köpte hon något som du inte gillade?
  • Anonym (Bleep)

Eller så säger du bara : "tack för att du fixar, jag swishar dig hälften."
    Det är som du säger för varmt för vinterjackor nu, varför har du väntat så långe med att fixa vårjackor?

• Lönnsirap
    Anonym (D) skrev 2024-04-13 11:07:28 följande:
    Kan hon kräva betalning?

Vi har fyra barn, det är bestämt att vi ska betala för två barn var när det kommer till busskort, ytterkläder etc.

I vintras köpte hon till de jag skulle stå för och sa aldrig något om att jag skulle ersätta, så jag gjorde inte det. Igår var de iväg och köpte vårjackor och skor och nu skickade hon bilder på kvittona.

Kan hon kräva det sådär utan att checka med mig innan? Vi är alltså skilda.

Jag tycker du ska vara väldigt tydlig med att du förväntar dig frågan INNAN inköp kring om hon ska hjälpa dig att köpa något till barnen, utifrån att du väl förväntas sköta dessa utgifter. 

Gör en bedömning kring om detta är ett rimligt inköp, där detta är något som du vill betala, eller om detta faktiskt är en situation där du faktiskt inte bör betala och troligen skapa viss konflikt för att det i framtiden inte kommer vara lika troligt att du inte får "hjälp" som du inte vill ha.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (D) skrev 2024-04-13 11:11:57 följande:
    Aha ok. Ja hon kan fortfarande inte kräva något men man ska väl snarare se det som att hon gjorde dig en tjänst, så det är väl bara bra om du swishar då.
  • Anonym (Bleep)

Om du inte vill betala för det hon köper får du ju såklart köpa kläder själv. Har hon köpt en vinterjacka på eget bevåg så köper du en själv. Att inte betala alls och inte heller köpa själv flyger inte riktigt. 

• Anonym (Tilda)

Principiellt har hon väl ingen rätt att kräva dig på pengar. Men om köpet var nödvändigt för att inte barnet skulle behöva gå klädd i vinterjacka i tiolv plusgrader och solsken så skulle jag nog se det som att hon räddade dig ur en knipa.

Var det bra kläder till ett rimligt pris tycker jag att du ska betala henne. Var det svindyra märkesjackor kan du betala en mindre summa. Och till nästa säsongsskifte får du se till att hålla bättre koll. 

• Anonym (SL)

Märkligt upplägg...som bäddat för konflikter.
    Om ni har olika syn på vad som är adekvata kläder eller när det är läge att köpa så kan alltså hälften av barnen springa runt i för kalla/varma kläder medan de andra har sina kläder/skor?? 
    Hon verkar ju uppenbart vara snabbare på bollen än du...eftersom hon hunnit före 2 säsonger nu på raken...

Och hon hon har alltså köpt både vinterjackor OCH vårjackor till ALLA barnen och du har inte förrän nu känt att du bör säga något, trots att du borde köpt 2 av vinterjackorna och 2 av vårjackorna....

Sen är det självklart märkligt att inte prata om det innan inköp. Har ni bra dialog i övrigt?

• Jemp

Det hade väl varit bra att stämma av innan, men inget talar väl emot att du skulle betala? Du verkar hålla med om att det var nödvändiga inköp?

Svar på tråden Kan hon kräva betalning?