• Anonym (Jag)

    Anklagad för att ha "förstört köket" och "sänkt dess standard"

    För några år sen flyttade jag in i en väldigt sliten lägenhet som jag själv renoverade. Kakelplattorna i köket var i väldigt dåligt skick, men värden vägrade byta ut dem, så jag satte vinyl över. Blev väldigt bra och de såg som nya ut. Bytte även "munstycket" till kranen mot en sån med olika strålar, la i klickgolv, bytte handtag på luckor och lådor etc etc... det blev riktigt fint. I övriga lägenheten målades det om, bytte dörrhandtag och lite allt möjligt, men största fixet var helt klart köket.

    I kontraktet står det att lägenheten ska återställas vid flytt, så det är vad jag gjorde. Det enda som var annorlunda vid utflytten var de målade väggarna.

    De som flyttade in blev helt chockade över skicket den nu är i, då de bara sett den medan jag bodde där. Nu jagar värden mig och påstår att jag förstört den och kräver ersättning och hotar om att anmäla "förstörelsen".

    Har hen något att komma med? Jag gjorde ju bara det som stod i kontraktet, sakerna är mina att göra vad jag vill med.

  • Svar på tråden Anklagad för att ha "förstört köket" och "sänkt dess standard"
  • Fjäril kär

    Det du borde gjort vår att tillsammans med värden visa och berätta vad du gjort och fråga noga om det ska återställas och på vilket sätt och  samtidigt berätta vad som finns under. 

    Aldrig hört talas om att en renovering ska återställas.på det sättet du gjort , återställning av tapet och målning etc brukar istället handla om att man målar vitt och sätter vita tapeter , lägger ny kakelfog etc. Man river inte ner och tar bort det man gjort. 

  • Anonym (Jag)
    Fjäril kär skrev 2024-04-13 10:10:45 följande:

    Det du borde gjort vår att tillsammans med värden visa och berätta vad du gjort och fråga noga om det ska återställas och på vilket sätt och  samtidigt berätta vad som finns under. 

    Aldrig hört talas om att en renovering ska återställas.på det sättet du gjort , återställning av tapet och målning etc brukar istället handla om att man målar vitt och sätter vita tapeter , lägger ny kakelfog etc. Man river inte ner och tar bort det man gjort. 


    Men det mesta av sakerna ville jag ta med, det enda jag egentligen inte kunde återanvända var väl vinylen, men
    den var i en sån färg att misstänkte att de skulle klaga. Det ändrar inte att allt jag tog var mitt eget och de fick ändå tillbaka lägenheten i ett bättre skick än jag fick den.
  • Fjäril kär
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-13 10:16:28 följande:
    Men det mesta av sakerna ville jag ta med, det enda jag egentligen inte kunde återanvända var väl vinylen, men
    den var i en sån färg att misstänkte att de skulle klaga. Det ändrar inte att allt jag tog var mitt eget och de fick ändå tillbaka lägenheten i ett bättre skick än jag fick den.
    Renovering anses inte vara saker man äger utan tillhör lägenheten.  Tapetserar du ett sovrum tex har du ingen rätt att riva ner tapeterna när du flyttar bara för att du köpt dom. Då återställer  man möjligen till att tapetsera om i neutral färg. 
  • Lönnsirap

    Det låter som att hyresvärden är typen som inte fixar något underhåll och som inte heller gjort en sedvanlig undersökning kring hur bostaden faktiskt ser ut.

    Att bli anklagad för något är inte samma sak som att du gjort fel, så se till att faktiskt ha lite ordning i vad du gjort och hänvisar till din felanmälan kring det som inte åtgärdats.

    Är lägenheten återställd till det skick som den ska vara i, är det faktiskt hyresvärden som behöver peka på vad som är "förstört", inte att förutsätta att privata saker lämnas kvar. Dock skulle du ha tagit bort allt och återställt när lägenheten visades....

  • Anonym (Jag)
    Lönnsirap skrev 2024-04-13 10:25:24 följande:

    Det låter som att hyresvärden är typen som inte fixar något underhåll och som inte heller gjort en sedvanlig undersökning kring hur bostaden faktiskt ser ut.

    Att bli anklagad för något är inte samma sak som att du gjort fel, så se till att faktiskt ha lite ordning i vad du gjort och hänvisar till din felanmälan kring det som inte åtgärdats.

    Är lägenheten återställd till det skick som den ska vara i, är det faktiskt hyresvärden som behöver peka på vad som är "förstört", inte att förutsätta att privata saker lämnas kvar. Dock skulle du ha tagit bort allt och återställt när lägenheten visades....


    Men den visades ju medan jag ännu bodde där, hade inte ens börjat packa än.
    Hen hotar som sagt att anmäla mig, tror du det kan leda till nåt?
  • Anonym (Jag)
    Fjäril kär skrev 2024-04-13 10:25:14 följande:
    Renovering anses inte vara saker man äger utan tillhör lägenheten.  Tapetserar du ett sovrum tex har du ingen rätt att riva ner tapeterna när du flyttar bara för att du köpt dom. Då återställer  man möjligen till att tapetsera om i neutral färg. 
    Tapeter är något helt annat än det jag tog med. Möjligtvis vinylen då, men då får de väl sätta upp ny eller byta ut de bedrövliga plattorna till slut.
  • Lynx123

    Det bästa är nog att ni löser det här på tu man hand. Har du inga bilder på före och efter?  Förklarade du för värden allt du gjort när det begav sig?

  • Anonym (Jag)
    Lynx123 skrev 2024-04-13 10:34:51 följande:

    Det bästa är nog att ni löser det här på tu man hand. Har du inga bilder på före och efter?  Förklarade du för värden allt du gjort när det begav sig?


    Det finns bilder på hur det var när jag flyttade in ja, samt mail som visar mina klagomål, men det spelar ingen roll tydligen. Hen hävdar att det inte gav mig rätten att "förstöra lägenheten" vid utflytt.
  • Lönnsirap
    Anonym (Jag) skrev 2024-04-13 10:29:41 följande:
    Men den visades ju medan jag ännu bodde där, hade inte ens börjat packa än.
    Hen hotar som sagt att anmäla mig, tror du det kan leda till nåt?
    Det kan ju inte jag veta, utifrån att det står var och en fritt att välja hur de vill hantera en konflikt.

    Därmed så tycker jag inte man omedelbart ska "få panik" och omedelbart betala folk, utan det går alldeles utmärkt att be om ett förtydligande kring vad som är förstört, samt vilken åtgärd de förväntar sig av en. Och att helt "enkelt" bestrida deras orimliga krav, och ev. betala sådant som skulle kunna vara ditt fel.

    Precis som någon påpekade är det lättare att bevisa att om du har foton, men först och främst är det hyresvärden som ska kräva, inte du som ska "visa" hur det sett ut.

    När hyresvärden visade lägenheten borde du varit tydlig med att vissa saker kan komma att återställas, utifrån att det ju inte är något som den nya hyresgästen visste. 

    Om detta blir en konflikt, eller ej där hyresvärden fortsatt lägger energi på dig kan man ju inte veta på förhand.
  • Anonym (Jag)
    Lönnsirap skrev 2024-04-13 10:44:05 följande:
    Det kan ju inte jag veta, utifrån att det står var och en fritt att välja hur de vill hantera en konflikt.

    Därmed så tycker jag inte man omedelbart ska "få panik" och omedelbart betala folk, utan det går alldeles utmärkt att be om ett förtydligande kring vad som är förstört, samt vilken åtgärd de förväntar sig av en. Och att helt "enkelt" bestrida deras orimliga krav, och ev. betala sådant som skulle kunna vara ditt fel.

    Precis som någon påpekade är det lättare att bevisa att om du har foton, men först och främst är det hyresvärden som ska kräva, inte du som ska "visa" hur det sett ut.

    När hyresvärden visade lägenheten borde du varit tydlig med att vissa saker kan komma att återställas, utifrån att det ju inte är något som den nya hyresgästen visste. 

    Om detta blir en konflikt, eller ej där hyresvärden fortsatt lägger energi på dig kan man ju inte veta på förhand.
    Jag var inte med på visningen och det var inget jag tänkte på, för mig var det självklart att ta med mina saker. De frågade inte heller.
Svar på tråden Anklagad för att ha "förstört köket" och "sänkt dess standard"