• Anonym (TS)

    En vän dog av en överdos

    Är så ledsen.. Vi hade inte umgåtts så mycket senaste tiden , inte för att det hade hänt något utan det blev bara inte av.. Men min sons pappa umgicks med honom lite mer och sa att han verkade glad och verkade må bra sista gången.
    Men vi hade också hört från andra vänner och familjemedlemmar att han inte mådde så bra. 

    Vi hade barn i samma ålder också.. fast hans barn bodde med mamman (som jag också känner litegrann).
    Han var väldigt snäll men hade hamnat lite fel och mådde väl inte så bra, han hade varit med om en hel del. 
    Tänker mycket på om man kunde gjort något ..vet inte vad men nånting.. Vet att hans familj och närmaste vänner säkert har försökt men iallafall. Vet inte om dit var en olyckshändelse eller om det var meningen.. 

    Nån mer som har någon närstående som har gått bort på grund av missbruk eller psykisk ohälsa? Hur hanterar man sorgen och skuldkänslorna? 

  • Svar på tråden En vän dog av en överdos
  • Anonym (Hmm)

    Herregud, hur vet du att personen hade missbruk ?


    Bara för att någon dör utav överdos så betyder det inte att personen måste ha haft ett missbruk! 


    Min bästa vän tog sitt liv via en överdos. Han använde aldrig droger och var rätt sparsam när det kom till alkohol med.


    Han avslutade sitt liv med 1 dödlig spruta. Han hade aldrig tagit en sådan spruta tidigare under hela hans liv.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-13 08:38:58 följande:

    Herregud, hur vet du att personen hade missbruk ?


    Bara för att någon dör utav överdos så betyder det inte att personen måste ha haft ett missbruk! 


    Min bästa vän tog sitt liv via en överdos. Han använde aldrig droger och var rätt sparsam när det kom till alkohol med.


    Han avslutade sitt liv med 1 dödlig spruta. Han hade aldrig tagit en sådan spruta tidigare under hela hans liv.


    Förlåt , jag ville inte skriva för mycket detaljer men jag vet det , har känt honom och familjen väldigt många år.. det gör honom inte till en sämre person alls. 


    Man behöver såklart inte ha ett missbruk för att dö av en överdos , det var inte det jag menade .. Men den här personen hade tyvärr det. Just eftersom jag visste om det och hade fått höra att det hade blivit värre senaste tiden har jag skuldkänslor och känner att jag kanske kunde gjort nånting .. men jag vet också att hans familj verkligen försökte 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-04-13 08:38:58 följande:

    Herregud, hur vet du att personen hade missbruk ?


    Bara för att någon dör utav överdos så betyder det inte att personen måste ha haft ett missbruk! 


    Min bästa vän tog sitt liv via en överdos. Han använde aldrig droger och var rätt sparsam när det kom till alkohol med.


    Han avslutade sitt liv med 1 dödlig spruta. Han hade aldrig tagit en sådan spruta tidigare under hela hans liv.


    Och jag beklagar det som hände din bästa vän.

    Jag kommer inte svara på fler frågor om det av respekt för honom och hans familj , vill inte att någon ska känna igen.. Men det här var en person som jag har känt sen jag var tonåring. Skrev förresten psykisk ohälsa ELLER missbruk.. i det här fallet var det tyvärr båda .. 
  • Fjäril kär

    Om inte ens närmaste familjen som fanns omkring honom dagligen kunde hjälpa honom så kunde du givetvis inte heller ha förhindrat det inträffade .

    En människa med både psykisk ohälsa och missbruk är ohyggligt svår att hjälpa och det av många skäl. Även om en person har hjälp från både psykiatrin och missbruksvård finns ju även ett eget val att avstå vård helt eller delvis. Och då kan man inte göra så mycket.  

Svar på tråden En vän dog av en överdos