• Melanderman900

    Resefeber?

    Sååå, har precis kommit hem från en tjänsteresa, kanske det jobbigaste jag gjort på länge. 


    Resan på 2 timmar dit gick helt okej men var lite nervös och körig i magen. Sen under dagen var det likadant samt ont i ryggen som kanske triggade detta mera. 


    Dagen efter vaknade jag med riktigt körig mage och orolig, fick precis ned en macka och lite äggröra samt apelsinjuice. Väl på kurs så var jag så orolig att jag nästan såg i kurs/ville bara sova. Gick över efter någon timme och sedan var resten av dagen bra, tänkte att jag skulle testa en cider på kvällen och då vände sig magen igen.

    Imorse så var det samma visa, körig i magen och fick precis ned samma frukost igen. Efter frukost var jag illamående och orolig så jag nästan spydde. Kom iväg till kurs och mådde illa i någon timme. Fick knappt i mig middag och sedan var jag orolig resten av dagen. 


    Liknande symptom har drabbat mig förr, längre som kortare resor, när jag inte vet vad som kommer. Är detta vad de kallar för resefeber eller är det jag som behöver få psykologisk hjälp? Varit så så länge jag kan minnas i livet. Som 22 åring så är detta extremt jobbigt då jag vill kunna åka iväg utan att typ dö av orolighet och nervositet. 

  • Svar på tråden Resefeber?
  • Giraffeeen

    Resfeber är när du är nervös inför en resa du ska göra. Brukar smyga sig på nån vecka eller några dagar innan.
    Kanske var du så nervös inför resan, var det din första tjänsteresa? 
    Sånt brukar ju sätta sig i magen. 


    You can lock the door and pretend your safe, but the evil is out there, waiting...
  • Studentpappa

    Vad är du orolig för? Vet du det eller är det bara en känsla som dyker upp? 

    Det låter ju spontant som att du behöver hjälp, det blir jobbigt att inte kunna åka på en kurs utan att du blir sådär och du har +40 år kvar att arbeta.


    Ride it like you stole it
  • Litorina

    Säger som övriga. Det här är inte den resfeber som vi andra har utan en svårare oro/ångest. Att du åker trots dina problem är förmodligen helt rätt taktik! Kbt är gissningsvis vad som skulle kunna hjälpa dig att hantera oron/ångesten bättre, så kontakta vårdcentralen och be om remiss till psykolog. Eller vänd dig till en privatprakticerande psykolog med kbt-kompetens. Ta nån som jobbar mycket med fobier och ångest. 

Svar på tråden Resefeber?