Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?
Jag lever sedan c:a 10 år i en relation med en arbetslös sambo (hon har aldrig jobbat sen vi flyttade ihop). Vi har numera flera barn och trots att jag tjänar 50 000 kr i månaden så är sparandet lågt. Min sambo ger mig 2500 kr i månaden vilket täcker 20 procent av boendekostnaderna. Hon betalar inga räkningar förutom sitt mobilabonnemang.
Hon handlar en del livsmedel och hygienartiklar men jag tycker inte det är så mycket.
Jag har pratat lite löst om att jag skulle vilja se vad hon lägger pengar på för att vi ska få en bättre översikt över ekonomin. Jag har sagt det för att jag tycker hon borde visa det på eget initiativ. Men inget har hänt.
Jag har mina misstankar om att hon har en del sparande som hon inte berättat om då hon ibland kan åka på dyra aktiviteter. Men jag har egentligen ingen aning.
Jag funderar nu på att ta det ett steg längre och var mer bestämd. Men risken finns väl att hon protesterar då hon tidigare har protesterat för liknande saker av integritetsskäl. Men det förstör väldigt mycket när ens partner vill dölja saker där det egentligen inte finns en anledning att dölja. Det föder bara misstankar.
Tycker ni att jag har moraliskt rätt att se hennes bankkonto? Isf hur bör jag lägga fram det?