• Anonym (syster)

    Min mamma missbrukar när min 5 åriga syster är där

    Min mamma missbrukar alkohol och benzo runt 3-4 dagar i veckan och tar då så mycket att hon är helt borta, inte kan prata och ramlar när hon ska gå. Hon kan även bli våldsam och hon har ofta legat medvetslös och kissat på sig på golven under min uppväxt. Jag är 19 och har lyckats flytta men min femåriga syster bor kvar och jag vet att min mamma fortsätter missbruka, hon har ofta varit påverkad när jag ringt och hälsat på.
    Jag blir så ledsen och jag vet inte vad jag ska göra, min syster förtjänar inte samma uppväxt som jag haft. Hon har blivit anmäld till socialtjänsten över tio gånger av grannar och en släkting under åren men inget har hänt eftersom att hon gått med på socialtjänstens behandlingsplan och sen skitit i den egentligen, hon säger att hon inte vill sluta och förstår inte att hon har problem.

  • Svar på tråden Min mamma missbrukar när min 5 åriga syster är där
  • Anonym (C)

    Det enda du kan göra är att anmäla igen. Se till att de har vettig uppföljning osv. Finns det en närvarande pappa? Skulle inte tro det va? Du gör det bra som kämpar för din lillasyster. Ge inte upp. Tur hon har dig. 

  • Anonym (Hjälp)

    Finns det andra vuxna i din lillasysters liv? En pappa, mor- och farföräldrar eller någon annan som du kan vända dig till. Någon som både kan avlasta och ta ansvar för att situationen styrs upp. Förskolan har också en plikt att anmäla oro, så du kan vända dig till dem om du har kontakt med dem.

    Annars måste du vända dig till soc själv. Det går att göra anonymt om du inte tror att din relation till din mor skulle överleva det.

  • Anonym (Jo)

    Hur gammal är du? Prata med systerns förskola, om du själv går i skolan så pratar du med vuxna där, både lärare, kurator, rektor, vem som helst, och så ska du så klart göra en orosanmälan till soc OCH dessutom MÅSTE du ringa socjouren när du vet att din syster är där och mamman är hög/utslagen, alternativt 112 och ta dit polisen. Till slut händer det något!

  • Anonym (syster)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-04-11 22:27:47 följande:

    Finns det andra vuxna i din lillasysters liv? En pappa, mor- och farföräldrar eller någon annan som du kan vända dig till. Någon som både kan avlasta och ta ansvar för att situationen styrs upp. Förskolan har också en plikt att anmäla oro, så du kan vända dig till dem om du har kontakt med dem.

    Annars måste du vända dig till soc själv. Det går att göra anonymt om du inte tror att din relation till din mor skulle överleva det.


    Hon har ingen närvarande pappa och mamman har ensam vårdnad. Ingen mor eller farförälder lever. Jag har ingen kontakt med dagiset, men tror de är skyldiga att berätta att det är jag som kontaktat dem om jag skulle göra det.
  • Anonym (Fy!)

    Kräv vårdnaden om din lillasyster. Eller låt henne bo hos dig tills någon myndighetsperson agerar. Missbruk är en sjukdom man inte väljer, men jag blir inte klok på såna som inte vill ha hjälp och inte tycker att de har problem! Och att inte gå med på vård ens för sina barns skull... Fy fan! Jag tycker synd om både dig och din syster!

  • Räkan77

    Nästa gång du misstänker att din mamma är utslagen så åk hem dit om du har möjlighet. Om du upplever att din mamma är helt utslagen så ring socialjouren. De har öppet på kvällar, nätter och helger och telefonnumret står på kommunens hemsida.

  • Anonym (M)

    Vad ledsen jag blir av att läsa det här.. Har själv haft med socialtjänsten att göra men på grund av annat än missbruk (våldsutsatt bland annat). Har både haft att göra med bra och mindre bra personer där.. Men när man läser sånt här så känns det som att de inte gör något när det verkligen behövs .. Tänker på t.ex Lilla hjärtat och många andra fall också. 

    Finns det någon släkting eller vän som hon skulle kunna bli placerad hos ett tag? Ok om mamman tog ångestdämpande eller sömntabletter för att sova och det är ju inte förbjudet att dricka måttligt ibland fast man har barn (fast dricker själv inte alls just nu) .. men det du beskriver låter inte alls bra . Socialtjänsten måste göra något .. de borde ju kunna kräva att hon visar att hon inte missbrukar, lämnar urinprov? Familjehem känns som att det verkligen borde vara en sista utväg men som sagt , finns det någon i nätverket som hon skulle kunna bo hos ett tag? Moster , faster , farbror , morbror , någon vän? 

  • AdolfHektor

    Din Mamma är en knarkare och alkoholist. Anmäl till Soc

  • Anonym (Fy!)
    AdolfHektor skrev 2024-04-12 01:38:46 följande:

    Din Mamma är en knarkare och alkoholist. Anmäl till Soc


    Har du ens läst tråden ordentligt? Soc gör ju inget trots att många har anmält mamman.
  • Anonym (L)

    Vad är anledningen till att du inte själv gjort en orosanmälan i ditt eget namn?

    Jag tror att en anmälan från någon som har så mycket insyn som du har skulle ha en större effekt än anmälningar från dem som ser familjen mer utifrån. 

Svar på tråden Min mamma missbrukar när min 5 åriga syster är där