• presente

    Diskat frukt och grönsaker

    Jag är för närvarande i vecka 26 av min graviditet och jag lider av OCD. Jag har utvecklat en fobi för att grönsaker och frukt är smutsiga, så jag har undvikit att äta dem under en del av min graviditet. Men sedan kom jag på att jag kunde diska och skölja dem för att göra dem renare. Så jag har diskat och sköljt tomat, gurka och paprika utan att skala dem, medan jag har skalat vissa frukter som äpple, clementin, kiwi och mango efter att ha diskat dem.
    Jag har blivit informerad av andra att detta kan vara farligt och att diskmedel kan tränga in i fruktköttet. Jag är väldigt orolig över hur detta kan ha påverkat min graviditet och jag upplever extrem ångest.
    Hur mycket skada har jag åstadkommit för mitt foster! Jag borde veta bättre skäms så!! Jag går till läkaren och de vet om detta men de har ej sagt något mer än att jag ska jobba på att sluta. Ingen har sagt att det är livsfarligt. 
  • Svar på tråden Diskat frukt och grönsaker
  • Anonym (SL)

    Min bästa vän lider av OCD och under graviditeten  eskalerade det något enormt och fortsatte sedan under småbarnsåren. 

    Din oro över allt är mer skadligt för fostret än eventuella rester av diskmedel på frukterna.
    Prata med barnmorskan om att få ordentligt med hjälp för OCDn och se till att dina anhöriga får kunskap och stöd i hur de bäst hjälper dig.

    Ta hand om dig

  • Anonym (Nej)

    Nej det är inte livsfarligt. Tror du de skulle tillåta att sälja en produkt vars syfte är att använda den på tallrikarna och bestick, om det vore livsfarligt? I vissa länder (Nederländerna tex) har de inte ens för vana att skölja disken i rent vatten efter att den varit i diskbaljan. 

    Lyssna på dina läkare istället för slumpvis tyckare.

Svar på tråden Diskat frukt och grönsaker