• Anonym (Granne)

    Olagligt att "stjäla" sina egna paket?

    Fick meddelande om att mina paket lämnats utanför min dörr, men det fanns inga där. Såg två paket utanför grannens och kollade på dem. De var mina, så tog självklart dem. Tydligen såg grannen eller någon annan det och har nu anmält mig för stöld 💆🏻?♀️ har inte hört av polisen än. När grannen sa att jag stulit från hen visade jag paketen och sa att de levererats fel, men hen stod på sig att jag inte har rätt att "gå igenom hens post" och att det var olagligt av mig att bara ta dem. Googlat, men hittar inget som stöttar grannens påstående.

    Vad händer nu?

  • Svar på tråden Olagligt att "stjäla" sina egna paket?
  • Anonym (beh)

    Polisen har knappt tid eller resurser att utreda allvarligare stölder, så de kommer troligen att bara lägga ner detta ärende. Din granne verkar konstig, och troligen kommer er relation att vara dålig. Men polisen behöver du inte oroa dig för. 

  • Mandel

    Vad har ni för grannsämja egentligen?
    Så länge du inte rotat i personens brevlåda så ser jag inte problemet utan grannen borde förstått om du förklarat som ovan.
    Du fick avisering om att paket skulle finnas på din trapp, men den är tom och du ser på grannens och kollar då automatiskt om de lämnats fel - vilket ofta händer, och det visade sig att det stod ditt namn på dem och du tog dem.
    Är väl inte ett dugg konstigt!
    Man får däremot inte ÖPPNA någon annans post, men att själv ta det som tillhör en själv skulle väl i så fall möjligen kunna klassas som egenmäktigt förfarande, men det finns definitivt inte tid och resurser för något sådant.
    Stöld är det ju inte!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Nej)

    Man kan inte stjäla sin egen post och du gick inte igenom något eftersom det väl var det enda som stod utanför grannens dörr. Hur som helst DIN post. Inte stöld.

  • Anonym (Terese)
    Anonym (Granne) skrev 2024-04-10 11:23:48 följande:
    Olagligt att "stjäla" sina egna paket?

    Fick meddelande om att mina paket lämnats utanför min dörr, men det fanns inga där. Såg två paket utanför grannens och kollade på dem. De var mina, så tog självklart dem. Tydligen såg grannen eller någon annan det och har nu anmält mig för stöld 💆🏻?♀️ har inte hört av polisen än. När grannen sa att jag stulit från hen visade jag paketen och sa att de levererats fel, men hen stod på sig att jag inte har rätt att "gå igenom hens post" och att det var olagligt av mig att bara ta dem. Googlat, men hittar inget som stöttar grannens påstående.

    Vad händer nu?


    Nej, varför skulle det vara olagligt om du tog din egen post dom låg utanför grannen? Om något har du sparat er båda tid då hen inte måste gå över med dina paket sen.


    Tror knappast att det där leder till något alls. 

  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Granne) skrev 2024-04-10 11:23:48 följande:
    Olagligt att "stjäla" sina egna paket?

    Fick meddelande om att mina paket lämnats utanför min dörr, men det fanns inga där. Såg två paket utanför grannens och kollade på dem. De var mina, så tog självklart dem. Tydligen såg grannen eller någon annan det och har nu anmält mig för stöld 💆🏻?♀️ har inte hört av polisen än. När grannen sa att jag stulit från hen visade jag paketen och sa att de levererats fel, men hen stod på sig att jag inte har rätt att "gå igenom hens post" och att det var olagligt av mig att bara ta dem. Googlat, men hittar inget som stöttar grannens påstående.

    Vad händer nu?


    I den bästa av världar skulle du ringt på dörren och påtalat för grannen att han/hon fått dina paket och att du tänker ta hem dem, nu har du inte gjort det och grannen tror sig ha sett dig stulit post.

    Men som andra säger så har polisen inte resurser att utreda RIKTIGA brott så som mord och våldtäkter,  så de lär lägga ned detta snabbt.
  • Anonym (Inget kommer hända)

    Inget kommer hända. Irriterande att ha en sån granne. Men det finns tyvärr konstiga människor överallt.

  • Anonym (HmJ)

    Inget kommer att hända, du har beställningen kvar gissar jag

  • Anonym (Jen)

    Inget kommer att hända. Men jag hade nog också reagerat om någon tagit nått på min trapp utan att förklara läget innan. Dock hade jag inte anmält men tyckt det varit skevt gjort...

  • Anonym (Ck)

    Vilken obehaglig granne. Verkar ha lite för mycket fritid så tror ej att du behöver bry dig. 

    Men skönt på ett sätt, en jäkel till som man slipper vara "trevlig" mot i tappuppgången. 

  • Anonym (Bob)

    Hur långt bort ligger grannens dörr? Min grannes dörr är 1,5 meter från min, och i ett trapphus, så ett paket utanför hennes dörr befinner sig utanför min dörr också. Men om du gått in på grannens tomt och fram till ytterdörren utan att ens försöka ge dig till känna så är det ju faktiskt rätt otrevligt och konstigt beteende. I lagens mening blir det kanske hemfridsbrott. Det hade lika gärna kunnat vara så att det var grannens egna paket och du har i så fall inget att göra med att snoka bland hens försändelser. 

Svar på tråden Olagligt att "stjäla" sina egna paket?