• Pappanfunderar

    Avbokning av utlandssemester pga högriskgraviditet?

    Vi väntar barn i oktober. Under första förlossningen fick min sambo havandeskapsförgiftning. I samtal med BM har vi därför fått reda på att detta klassas som en högriskgraviditet.

    Vi har planerat att åka utomlands i början av sommaren. (helt inom ramen för rekommendationen om sista flygvecka som gravid). Men det vi undrar över är nu hur det funkar med avbokningsregler, om min sambo skulle bli sjuk. 

    Är det någon som har erfarenhet av liknande?
    I vanliga fall gäller ju avbeställningsskydd vid olycksfall, akut sjukdom, dödsfall etc. Men givet att det är en högriskgraviditet, gäller avbeställningsskyddet om min sambo blir sjuk? 

  • Svar på tråden Avbokning av utlandssemester pga högriskgraviditet?
  • Cereal Killer

    Mest troligt är att den gäller om hon drabbas av havandeskapsförgiftning igen (=plötslig och oväntad händelse) men däremot inte om ni vill avboka i förväg för att ni ser resan som för riskfylld. Men kolla med försäkringsbolaget.

  • Anonym (Sudden)

    Vet ni på förväg att det är högrisk så res inte.
    Jag har läst alltför många artiklar (snyfthistorier) där man rest iväg trots att man fått barn tidigt innan och sen sitter fast i nåt land och klagar för att försäkringar inte gäller eller att "Sverige inte tar hand om sina medborgare". Och får stå för kostnader själv. Fast man vetat på förhand att det här kanske inte var så himla smart.....
    Tänk efter före och lusläs verkligen villkoren i så fall så att ni vet exakt vad som ingår och vad som inte ingår om ni väljer att åka. Jag personligen hade inte velat ha min och vårt barns neonatal-upplevelse på tre månader på ett sjukhus i utlandet. Det var nog jobbigt som det var!

Svar på tråden Avbokning av utlandssemester pga högriskgraviditet?