• Annalena93

    Svagt positivt graviditetstest efter avläsningstiden

    Jag och min sambo har försökt att bli gravida i snart 2 år utan att lyckas och igår tog jag ett graviditetstest som först visade negativt. Men senare på kvällen (flera timmar senare) så visade testet positivt. Det är inget jättestarkt streck men det syns tydligt och det är helt klart rött/rosa absolut inte grått som jag har läst att spökstreck brukar vara. 


    Tror ni att det finns en chans att jag kan vara gravid trots att testet visade plus efter avläsningstiden? Jag ska göra ett nytt test om några dagar tänkte jag men vore skönt att veta om någon har erfarenhet av detta, jag hoppas så innerligt att det är ett ?riktigt? plus ☺️

  • Svar på tråden Svagt positivt graviditetstest efter avläsningstiden
  • LFF

    Nej, eventuella resultat långt efter avläsningstiden är som regel inkorrekta. Det står även i instruktionerna till vartenda test. 

    Om ni försökt i två år utan resultat så har ni rätt till utredning, så kontakta närmaste gynekolog eller kvinnoklinik/barnmorskemottagning.

    Jag är fullt medveten om hur jobbigt det kan vara då det tog 5 år och två missfall innan jag fick levande barn. 

  • Annalena93

    Tack för svaret. Jag vet att man egentligen inte ska läsa av så långt efter men det syntes så tydligt tyckte vi att vi började hoppas, det har ju varit en berg-och-dalbana av känslor de senaste två åren. Att gå igenom fem år och två missfall måste ha varit otroligt jobbigt, tack för att du delar med dig.

  • Cookee

    Det där skulle jag gissa är positivt, , även om efter tiden. Jag har iofs aldrig använt det aktuella testet, men jag har aldrig tagit något test som sett ut sådär om jag inte varit gravid. Uppdatera gärna när du testat igen!

  • Anonym (Agnes01)

    Kan det vara så att du läste av testet lite för snabbt? Innan strecket kommit fram? Jag vet att det står överallt att man inte ska tyda ett test efter testtiden, men jag har aldrig varit med om att ett negativt test har visat sådär starkt plus senare. Om jag var du hade jag tagit ett nytt test, bäst är ju ett digitalt.

  • Annalena93

    Nu testade jag med clear blue digitalt och det visar GRAVID❤️ åh jag är sååå lycklig! Tack för era svar! 

  • Anonym (Agnes01)
    Annalena93 skrev 2024-04-08 19:19:26 följande:

    Nu testade jag med clear blue digitalt och det visar GRAVID❤️ åh jag är sååå lycklig! Tack för era svar! 


    Stort grattis!!
  • Anonym (7)
    Annalena93 skrev 2024-04-08 19:19:26 följande:

    Nu testade jag med clear blue digitalt och det visar GRAVID❤️ åh jag är sååå lycklig! Tack för era svar! 


    Åååhhh stort grattis! Vilken lycka! Gjorde ni något annorlunda denna månad eller var det bara tur och träff att det äntligen tog sig? Hjärta
  • DetLillaMolnet

    Grattis till graviditeten!

    Så var det för mig två gånger! Och jag var gravid:)

    Jag skulle av egen erfarenhet säga att även om tester säger inkorrekt, så är ett streck ett streck även om det bör följas upp med ett till test. Det är ju ett reagens där som reagerar på HCG. Så då är det något.

    Sen bör man vara extra fundersam om man inte testar extra tidigt, eftersom det är ett så svagt svar att det krävs extra tid för att det ska synas. Vid BIM ska det väl i regel ändå synas på ett test om man är i fas med sin cykel.

Svar på tråden Svagt positivt graviditetstest efter avläsningstiden